Dokáže malá „škatuľka“ zachrániť život? Profesionálni hasiči, ktorí sú autormi unikátneho projektu, tvrdia, že v mnohých prípadoch áno.
ŽILINA. Čas hrá mnohokrát proti nim. Výjazdy záchranných zložiek na miesto zásahu sú vo veľkej miere ovplyvňované dopravnou situáciou. Pokiaľ ide o záchranu života či minimalizáciu škôd na majetku, dôležitá je každá minúta. Preto sa profesionálny hasič Peter Haluška a vodič z povolania Pavol Krajčík začali zaoberať tým, ako si skrátiť čas príchodu na postihnuté miesto.
Cez hlasnú hudbu nepočujú
„Už pri mojom prvom výjazde pred piatimi rokmi mi robila problém dopravná situácia,“ spomína si Peter Haluška. Výjazdové auto si často musí raziť cestu pomedzi vodičov, ktorí ignorujú húkajúcu sirénu. „Niekedy hasičské auto delí od osobného len pár centimetrov. Šofér pred vami o vás ani nevie, a môžete trúbiť či blikať, on má nahlas hudbu a nepočuje. Také sú naše skúsenosti,“ vysvetľuje. Keď si potom vodič záchranárske auto všimne, neraz prudko pribrzdí a hasiči sú v ňom. „Takých prípadov je veľa a končia aj tragicky,“ dodáva hasič.
Riešením je prístroj, ktorého vývoj a patentovanie trvalo niekoľko rokov. Jeho princíp spočíva v tom, že dokáže v osobnom aute vyradiť signál rádia, CD či iný hudobný nosič a z reproduktorov sa v prípade blížiaceho sa záchranného auta ozve siréna.
Skrinka o rozmeroch 9 x 3 x 2 cm sa napojí medzi výstup z rádia a samotné rádio vo vašom aute. Podobné zariadenie by mali záchranári, ktorí v prípade výjazdu vyšlú signál do týchto zariadení, a siréna sa rozzvučí v autách v okolí 300 metrov. Vodiči budú vedieť, že majú odstúpiť na kraj. „Vodiči často nevedia reagovať na záchranné zložky v pohotovosti, hlavne v preplnenej poobedňajšej premávke to býva problém. Príkladom je Strečno. Vodiči sa musia vedieť uhýbať. Keby sa im ozvala siréna a oni vedeli, že 300 metrov od nich je záchranárske auto, mali by stále dosť času sa zariadiť,“ hovorí Pavol Krajčík. Jeho kolega dodáva: „Nechceme tlačiť na ľudí, že to teraz musia mať. Ale treba si uvedomiť, že ideme za človekom, ktorý potrebuje pomoc.“
Najdôležitejší je ľudský život
Aj tvorcom unikátneho čipu sa už v civile stalo, že nepočuli sirénu. „Je rozdiel medzi starším a novším autom. Čím je novšie, tým je viac odhlučnené. Na druhej strane v ňom nepočuť záchranárov,“ podotýka Pavol Krajčík. Siréna sa preto ozve priamo vo vnútri auta, avšak do určitých decibelov, aby sa vodič nenaľakal. Zariadenie je tiež naprogramované tak, aby rozlíšilo iným tónom sirény, či sa blížia hasiči, zdravotníci alebo policajti.
Hasiči to vyskúšali i v praxi, keď simulovali bežnú premávku. „Robili sme to v priestoroch Strednej školy požiarnej ochrany v Považskom Chlmci za účasti riaditeľa školy Ivana Luptáka, ktorý k nám bol ústretový v každom smere,“ spomína Peter Haluška. Zariadenie fungovalo ako hodinky. Na realizácii projektu sa podieľal viacčlenný tím. Ide aj o Juraja Pečka z Vrútok a Ladislava Puteru z Jasenového, ktorí sú jeho nezanedbateľnou súčasťou.
Tvorcovia hovoria o projekte veľkých rozmerov, ktorý by sa mohol uzákoniť ako povinná výbava do auta. Mieria s ním aj do EÚ, aby ho presadili v rámci celej Európy. A hoci dostali ponuku od Nemcov, aby im vynález predali, chcú propagovať práve šikovnosť Slovákov. „Je to potrebná vec, čas príjazdu skráti i o polovicu. Je možné, že hasičov nebudete potrebovať celý život, no možno vám vďaka tomuto čipu ušetria kus celoživotnej práce. Keď roky staviate chalupu a dávate do nej každé euro, je tragédia, keď ju zničia plamene. Veľakrát sme toho boli svedkom,“ opisuje Peter Haluška. Nehovoriac o tom, že najdôležitejší je ľudský život.
Veronika Cvinčeková
Snímka archív P. Haluška, P. Krajčík