Je tu ďalšie leto, kedy si nebudú môcť v pokoji otvoriť okná na dome. Obyvatelia, ktorí žijú v okolí cestného privádzača, cesty I. triedy a železničnej trate v Budatíne, sa preto rozhodli podpísať petíciu za vybudovanie obojstranného protihlukového systému na týchto komunikáciách.
Ide konkrétne o úseky ciest od I/11 – križovatky 2631A003 (Žilina-Budatín), I/11 – križovatky 2631A004 (Žilina) vrátane I/60 – križovatky 2631A061 (Žilina-Budatín) cez I/60 – križovatku 2631A082 (Žilina) do I/60 – križovatky 2631A085 (Žilina) a priľahlej železničnej trate na úseku Žilina – Krásno nad Kysucou vrátane mosta cez rieku Váh.
„Dôvodom petície je neúnosný hluk z cesty I. triedy a železnice. Veľmi to zasahuje do života obyvateľov v Budatíne. Človek si nemôže ani v pokoji posedieť na vlastnej záhradke a dokonca nemôžeme mať otvorené okno, pretože by sme sa doma nepočuli,“ hovorí iniciátorka petičnej akcie Gabriela Ondrušková.
Petícia objasňuje, že uvedený úsek je nevyhnutným cestným a železničným dopravným uzlom pre tranzitnú dopravu z Českej republiky a Poľska na diaľnicu D3 a smer Košice. Ďalšia časť komunikácie – Ľavobrežná – je obchvatom mesta Žilina spájajúca D3 zo smeru Bratislava s hlavnou trasou smerom na Košice. Obyvatelia sú presvedčení, že hygienická hodnota limitov hluku a vibrácií na obytné časti je tu prekračovaná. „Momentálne čakáme na výsledky meraní hluku. Je však nesporné, že kvalita života v bezprostrednej blízkosti a v okolí týchto ciest vplýva na zdravie obyvateľov a životné prostredie. Sme denne vystavovaní, okrem iných negatívnych faktorov dopravy, hlavne hluku. Tento faktor je najzávažnejší, pretože pôsobí neustále. Z tohto dôvodu žiadame prevádzkovateľa Slovenskú správu ciest a Železnice SR zabezpečiť stavbu tak, aby boli dodržané zákonom stanovené hygienické limity pre obytné oblasti v tesnej blízkosti uvedených komunikácií,“ dodáva Gabriela Ondrušková.
Na základe epidemiologických štúdií bolo zistené, že u obyvateľov vystavených hluku dochádza k zvýšeniu celkovej chorobnosti ako dôsledok pôsobenia chronického stresu. Zaznamenané boli poruchy krvného tlaku, ischemická choroba srdca či nižšia odolnosť voči infekciám. „Zistilo sa, že k ochoreniam dochádzalo až po dlhšej dobe strávenej v hlučnom prostredí. Pri cievnych ochoreniach po 5 až 10 rokoch a pri nervových ochoreniach po 8 až 10 rokoch expozície hlukom, vychádzajúc z vedeckých poznatkov,“ spresňuje petícia.
ABY ANI JEDNA STRANA NETRPELA
Podľa všetkého by malo dopravu odľahčiť vybudovanie diaľničného obchvatu D3. No podľa obyvateľov bude doprava na ceste I. triedy stále negatívne ovplyvňovať ich životy. Bude sa využívať nielen na migráciu, ale hlavne v rámci medzimestskej dopravy. Vybudovanie obojstranných protihlukových opatrení v tomto prípade umožní výrazné zníženie negatívnych vplyvov cestnej dopravy na kvalitu života miestnych obyvateľov. „Sme vo fáze zberu podpisov, máme ich okolo 400 a stále pokračujeme. Podporili nás a petíciu podpísali aj všetci traja poslanci za časť Budatín – pani Talafová, pán Púček aj pán Pažický,“ dodala Gabriela Ondrušková.
Slovenská správa ciest (SSC) má vedomosť o petícii, ale zatiaľ k nej nebolo zaujaté stanovisko. „O protihlukových stenách na uvedených úsekoch SSC zatiaľ neuvažuje,“ informovala nás hovorkyňa Zuzana Hromcová.
Obyvatelia sa však nevzdávajú. „Cieľom petície je zjednotiť Budatín, jednotným hlasom sa ozvať a apelovať na možné riešenie neúnosnej situácie. Železnice SR však majú v pláne vybudovať protihlukovú stenu a rekonštrukciu spomínaného mosta. Sme za to radi a chceme, aby bola vytvorená po oboch stranách trate, aby ani jedna strana Budatína netrpela hlukom,“ uzatvára obyvateľka mestskej časti.