So záchranou sochy ste začali minulé leto. V akej fáze obnovy sa dielo nachádza v súčasnosti?
Akákoľvek obnova národnej kultúrnej pamiatky v sebe skrýva množstvo procesov a krokov, ktoré je potrebné absolvovať už pred samotným začiatkom prác. Nie je to iba o nadšení chcieť sa pustiť do takejto práce, ale pred reštaurovaním je potrebné vypracovať niekoľko projektov, výskumov a prieskumov. A tie, samozrejme, stoja peniaze. Proces môže a má ovplyvňovať aj príslušný pamiatkový úrad. Samotný projekt je výsledkom rôznych požiadaviek a kompromisov. V prvom rade sme však mali na pamäti, že zachraňujeme kultúrnu hodnotu, ktorú niekto vytvoril a je taká hodnotná, že je zapísaná v Ústrednom zozname pamiatkového fondu SR. Ak to teda môžem zhrnúť, vypracovali sme pamiatkový výskum, reštaurátorský výskum, návrh obnovy a prezentácie pamiatky, samotné reštaurovanie (čistenie, doplnenie chýbajúcich hmôt, impregnácia, výroba novej svätožiary a ďalšie procesy), návrh a výrobu nového podstavca, návrh nového umiestnenia a celkovú prezentáciu pamiatky i partnerov projektu. V súčasnosti je socha zreštaurovaná a má zhotovený nový pieskovcový podstavec. Akýmsi doplnkom (ale veľmi významným a zároveň náročným) je úprava bezprostredného okolia sochy. Navrhol som nový múr z pohľadového betónu a ten momentálne budujeme. Pevne verím, že do požehnania sochy všetky práce stihneme, ale táto fáza je veľmi náročná na koordináciu a zložité technologické postupy.
V akom stave bola socha, keď ste sa pustili do jej záchrany?
Celkovo v zlom. Ako každá neudržiavaná pamiatka na Slovensku. Tam sú identické symptómy. Našťastie, „naša“ socha bola ako-tak udržiavaná, nebola poškodená vandalizmom a ani uložená v nejakom depozite či sklade. Mala však niekoľko nevhodných premalieb, chýbala svätožiara. Tieto premaľby úplne potlačili umelecký charakter sochy a zakryli množstvo detailov. Myslím, že socha je dnes zmenená na nepoznanie. Je tak isto možné, že niekomu sa nebude páčiť jej súčasná prezentácia. Nezachovala sa totiž takmer žiadna pôvodná polychrómia (farba) sochy. A keďže sme si nechceli vymýšľať farebnosť diela, rozhodli sme sa, že sochu budeme prezentovať očistenú a v podstate „v prírodnom kameni“. Takto vynikne množstvo detailov. Konečne sa objavil aj „stratený“ biret (liturgická pokrývka hlavy), s ktorým je sv. Ján Nepomucký zobrazovaný úplne najčastejšie. Nie ako prostovlasý. Náš Ján má biret pri nohách. Ľudový majster ho pri neskorších premaľbách jednoducho začiernil, takže splýval s imitáciou skaly, na ktorej socha kľačí, a tak vôbec nebol pod vrstvou farby rozoznateľný.
Aký má socha pôvod?
Sochu dal postaviť gróf Ján Nepomuk Suňog. To, že socha stála pôvodne na inom mieste ako dnes a bola nájdená po veľkej povodni v roku 1822 bez hlavy, sme vedeli z Kanonickej vizitácie Farnosti Divina z roku 1828. Zo životopisu sv. Jána Nepomuckého sa dozvieme, že zomrel mučeníckou smrťou. Jeho umučené telo bolo zviazané a vhodené do rieky Vltavy. O 429 rokov sa mu to v Divine stalo opäť. Veľká povodeň sochu sv. Nepomuka odplavila, znovu utopila a dopadol ešte horšie ako po mučení z kráľovho rozkazu – prišiel o hlavu. Našťastie, sochu našli a opravili. Keď sme začali s procesom obnovy, reštaurátori naozaj po očistení objavili zreteľne viditeľnú ryhu okolo celého krku – jasný znak, že hlava bola zhotovená nanovo. I keď už o poznanie menej šikovným majstrom ako pôvodná socha. Možno nejakým ľudovým remeselníkom, ktorý nemal až také umelecké cítenie ako neznámy barokový kamenársky majster, ktorý pracoval pre grófa Suňoga a zhotovil preňho zrejme aj aliančný rodový erb Suňogovcov a Esterházyovcov umiestnený nad vstupom do miestneho Kostola sv. Ondreja, apoštola, ktorý dal gróf postaviť. Gróf Čáky, ktorý dal po povodni sochu opraviť a premiestniť pred miestnu faru, už jej oprave nevenoval takú pozornosť ako jeho predchodca.
Kedy plánujete sochu slávnostne predstaviť verejnosti a kde bude umiestnená?
Slávnostné odhalenie a požehnanie sochy bude tento piatok 2. júna 2017 v Divine. Slávnosť sa začne o 16. h svätou omšou, ktorú bude celebrovať žilinský diecézny biskup Mons. Tomáš Galis v miestnom Kostole sv. Ondreja. Približne o 17. h bude nasledovať požehnanie a odhalenie sochy, ktoré spolu so starostom Emilom Molkom urobí Jeho Excelencia Joachim Bleicker, veľvyslanec Spolkovej republiky Nemecko na Slovensku. Po požehnaní bude nasledovať spoločenská časť pre pozvaných hostí, kedy pán veľvyslanec otvorí vernisáž venovanú partnerom projektu, kde bude aj malá výstava venovaná téme sv. Jána Nepomuckého vo filatelii. Výstavu si potom bude môcť prezrieť aj ostatná verejnosť počas niekoľkých týždňov v Kultúrnom dome v Divine. Prístupná by mala byť už v deň požehnania, čas bude ešte spresnený. Pri príležitosti požehnania sochy Slovenská pošta vydá príležitostnú poštovú pečiatku, celinovú obálku (č. 121 COB 106/17), na ktorej sú okrem obrazu sochy pred reštaurovaním tiež vlajky štátov, odkiaľ prišla najväčšia podpora projektu a tlačový list známky s personalizovaným kupónom – všetko so spoločnou témou „Požehnanie sochy sv. Jána Nepomuckého v Divine“. Rád by som poznamenal pre filatelistickú aj ostatnú verejnosť, že náklad tlačových listov známky s naším kupónom je limitovaný na 1000 kusov číslovaných listov.
Umiestnenie sochy bude tak isto zaujímavé. Sv. Nepomuk bude totiž znovu premiestnený – tretíkrát. Našli sme mu vhodnejšie miesto, približne päť metrov od toho posledného. Bude tak mať opäť výhľad na divinský potok.
Pri tejto príležitosti plánujete aj vydať publikáciu o sv. Jánovi Nepomuckom. Podarí sa to?
Môžem povedať, že aj tento náročný cieľ bude splnený. So spoluautormi sa nechceme obmedziť iba na strohé fakty o priebehu reštauračných prác či životopise sv. Nepomuka. Kni ha chce priblížiť život a charizmu sv. Jána Nepomuckého bežnému čitateľovi, jeho úctu nielen v našom regióne, ale krátkym exkurzom aj v medzinárodnom kontexte. Chce tiež predstaviť všetkých patrónov a donorov projektu. Nie je to ucelená vedecká a historická štúdia o sv. Jánovi Nepomuckom, ale vďaka svojmu obsahu pomôže pochopiť, ako sa aj v súčasnosti môže naplniť odkaz stredovekého mučeníka, ktorého všedná plastika dokázala prekročiť hranice jednej obce na severozápade Slovenska. Chceme priblížiť aj ďalšie pamiatky sv. Jána Nepomuckého v blízkom okolí Diviny. Socha sv. Jána Nepomuckého stávala prakticky v každej dedine (na mnohých miestach stoja dodnes). Tešil sa totiž obrovskej popularite a jeho sochárske či iné stvárnenie bolo jedným z nosných motívov umeleckej tvorby 18. a 19. storočia na slovenskom území. Našu knihu krášlia tiež kresby erbov významného českého heraldika Zdirada J. K. Čecha. Kniha sa bude dať zakúpiť na samotnom požehnaní, bude k dispozícii tiež u spoluvydavateľa, ktorým je Kysucké múzeum v Čadci a rokujeme tiež s jedným žilinským kníhkupectvom, ktoré by ju rado zaradilo do svojho sortimentu. Samozrejme, bude ju možné dostať aj na Obecnom úrade v Divine. Kniha svojím rozsahom určite presahuje regionálny rozmer. Za naozajstnú zaujímavosť považujem resumé v khmérskom jazyku, ktoré patrí skutočne k ojedinelému v našich zemepisných šírkach.
Čo pre vás znamená záchrana tejto sochy? Stretli ste sa aj s prekážkami?
I keď už dlhý čas žijem v Žiline, za svoje rodisko považujem Divinu. Nielen preto, že môj rod má v divinskej farnosti (v Lalinku) doložené korene už od roku 1641, ale v Divine som prežil mladosť a stále sa tam rád vraciam. Toto sú významné skutočnosti, ktoré ma ovplyvnili, aby som sa snažil zanechať nejakú zmysluplnú stopu v Divine. Keďže som veriacim katolíkom, má pre mňa význam, že som bol v miestnom kostole aj pokrstený. Ak sa pýtate na prekážky, mal som iba dve. Financie a ľudský nezáujem. Po nadšení z novej práce prichádzali prvé finančné problémy a starosti, ako celý projekt zafinancovať. Napísal som asi 130 žiadostí o podporu do rôznych kútov sveta. Vždy som sa snažil nájsť nejaké spojenie medzi potenciálnym darcom a sv. Jánom Nepomuckým či aspoň Slovenskom. Paradoxné je, že na moje listy reagovalo viac zahraničných ako domácich partnerov. Veľmi často som sa stretával s názorom, prečo by mali podporovať niečo, čo leží v inej dedine, že je to mimo ich „teritória“. Pre zaujímavosť, hlavné mesto Kambodže je od Diviny vzdialené vyše 8700 km. Celkovo som sa stretával na Slovensku a okolí Žiliny skôr s nezáujmom. Ale na druhej strane tých niekoľko inštitúcií a súkromných firiem nám vyšlo mimoriadne v ústrety. Je vidieť, že sme na „rovnakej vlne“. Aj keď si uvedomujem, že sv. Ján Nepomucký je jeden z najviac zobrazovaných svätcov v areáli bývalej habsburskej monarchie a takmer v každej obci je naňho zachovaná pamiatka v nejakej podobe (najčastejšie ide o sochu), myslím, že ten náš Nepomuk je tak trochu výnimočný. Napĺňa svoj odkaz aj po 624 rokoch od jeho mučeníckej smrti – ako patrón mostov a komunikácie dokázal, že môže spájať aj v súčasnosti, a to aj národy rôznych vierovyznaní a kultúr. Toho je naozaj živým dôkazom.
Obnova sochy má veľa podporovateľov, najmä zo zahraničia...
Podporovateľov má náš projekt naozaj mnoho. Každému, kto sa nejakým spôsobom pričinil k jeho úspešnej realizácii, by som sa chcel poďakovať. Svojím umom a rukami prispeli k tomu, že vôbec o tomto projekte môžeme hovoriť. Tých osôb či inštitúcií je okolo päťdesiat. Projekt mal od začiatku veľké pochopenie nielen u starostu Diviny Emila Molka, ale aj u žilinského biskupa Mons. Tomáša Galisa. Podstatnými partnermi vydania knihy sú Kysucké múzeum v Čadci a pán Stanislav Raab. Medzi „domácich“ partnerov by sme mohli zaradiť aj Veľvyslanectvo Spolkovej republiky Nemecko na Slovensku, ktoré prevzalo nad projektom oficiálnu záštitu a podporilo ho tiež finančne. Projekt bol podporený aj Nadáciou KIA Motors Slovakia. Som naozaj hrdý, že náš projekt podporili aj títo významní zahraniční partneri: Jeho Veličenstvo Norodom Sihamoni, kráľ Kambodže, Jeho Veličenstvo Simeon II., posledný bulharský cár, Jeho kráľovská Výsosť František, vojvoda Bavorský, gróf Móric Čáky, Jeho Eminencia Edwin Frederick kardinál O‘Brien, veľmajster Rádu Božieho hrobu (Ordo Equestris Sancti Sepulcri Hierosolymitani), Rytiersky rád krížovníkov s červenou hviezdou (Ordo militaris Crucigerorum cum rubea stella), Metropolitná kapitula u sv. Víta na Pražskom hrade a mesto Nepomuk – rodisko sv. Jána Nepomuckého. Našej slávnosti sa okrem nemeckého veľvyslanca a žilinského biskupa zúčastní tiež starosta Nepomuku a zástupcovia Krížovníkov s červenou hviezdou.