ŽILINA. To, že sa zapojil jediný uchádzač, mohlo byť údajne preto, že podmienky boli nastavené tak, aby ich mohol splniť len on. Hoci si podklady prevzali štyri firmy, elektronickej aukcie sa skutočne zúčastnila len jedna. Trolejbusy Škoda/SOR okrem Žiliny kúpili aj v Banskej Bystrici a Prešove. Tiež boli jediní.
V Bratislave momentálne podobný tender v hodnote 70-miliónov eur prebieha. Denník SME informoval, že podmienky preskúma Úrad pre verejné obstarávanie. Tender totiž napadla firma Teknoplast, ktorá sa do kritérií nezmestila. Viacerí výrobcovia a odborníci sa podľa SME domnievajú, že podmienky zvýhodňujú jediného dodávateľa – ŠKODA/SOR. Päťdverový kĺbový trolejbus vie totiž dodať len práve tento dodávateľ. Niektorých malo odradiť aj to, že DPMB vyžadoval potvrdenie o schválení typu vozidla slovenskými úradmi. To dnes má len ŠKODA/SOR a Irisbus. Irisbus sa neprihlásil, napísalo SME. Denník ďalej informoval, že 40% spoluvlastníkom pardubickej spoločnosti SOR je finančná skupina J&T.
Zdroj: Vyhrať mohol len jeden
Žilinský večerník do redakcie dostal podnet, v ktorom sa náš zdroj domnieva, že aj podmienky v Žiline boli nastavené tak, aby ich mohol vyhrať len jediný uchádzač - Škoda/SOR. „Víťazstvo Škody/SOR v žilinskom tendri sa docielilo vďaka trom požiadavkám na vozidlá: požiadavka na zákonné povolenie na prevádzku, šírku vozidla 2,55 m a 5 dvier v prípade kĺbového vozidla,“ napísal náš zdroj. Prvej požiadavke, podobne ako v Bratislave, mohli vyhovieť len dve vozidlá – Irisbus a Škoda/SOR. Druhej, presne ako v Bratislave, len jediné – Škoda/SOR.
Už jazdia
Rozdiel je v tom, že kým v Bratislave tender prebieha a posvietiť by si naň mal Úrad pre verejné obstarávanie, po Žiline už nové trolejbusy v hodnote 4,8-miliónov eur jazdia. Ďalších desať má
firma dodať do štyroch rokov, v celkovom objeme viac ako 9-miliónov. Deväťdesiat percent si Žilina požičiava, zvyšných 10% zaplatí z vlastných zdrojov. No a žilinský tender oficiálne nikto nespochybnil.
Hovorca: Povolené boli ekvivalenty
Hovorca mesta Žilina akékoľvek uprednostňovanie jedného záujemcu v tendri vylučuje. „Obstarávateľ Dopravný podnik mesta Žilina zvážil svoje možnosti a potreby na prevádzku MHD a predmet zákazky – nízkopodlažné trolejbusy vyšpecifikoval s odkazom na ekvivalentné riešenie. Všetky technické požiadavky sú štandardné a sú v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. Podmienky
obstarávateľ stanovil tak, aby neohrozil svoje plány s nákupom nových trolejbusov vzhľadom na svoj mimoriadne zastaraný vozový park a chce mať istotu, že trolejbusy budú schopné prevádzky ihneď po dodaní,“ napísal Pavol Čorba.
Súťažné podklady si prevzali štyria uchádzači. Okrem Škody/SOR dve poľské a jedna francúzska spoločnosť. Prihlášku však nakoniec odovzdali len Česi. V elektronickej aukcii potom, podľa Jany
Čulákovej z Dopravného podniku, znížili cenu o 4%. Prečo sa však ostatné tri firmy nakoniec rozhodli súťaže nezúčastniť? Čuláková hovorí, že mohli, aj keď nespĺňali všetky stanovené požiadavky. Odvolať sa totiž mohli na stať zo súťažných podkladov, ktorá hovorí o tom, že prípustný je aj ekvivalent stanovených technických kritérií. Neurobili to. Konateľ jednej zo spoločností pre Žilinský večerník povedal, že podmienky boli skutočne nastavené tak, že by ich mohli napadnúť ako diskriminačné. Myslí si však, že by to nemalo zmysel a do súťaže sa radšej ani neprihlásili.
Expert: Nič to nepotvrdzuje
Expert na verejné obstarávanie z Transparency international Slovensko Jiří Vlach hovorí, že takáto formulácia je v poriadku. Nevylučuje ani nepotvrdzuje to vraj totiž tvrdenie, že obstarávateľ chcel, aby vyhrala dopredu vybraná firma. Upozorňuje však na to, že ekvivalent neznamená niečo výrazne sa odlišujúce. „Základné podmienky musia byť splnené, líšiť by sa to malo len v drobnostiach. Je potom na uvážení uchádzača, či sa do súťaže prihlási. Na druhej strane je potom čisto na uvážení obstarávateľa, či bude prihlášku akceptovať,“ hovorí Vlach.
Pavol Čorba hovorí, že dopravný podnik prijal podmienku s piatimi dverami pre kĺbové vozidlá preto, že podstatne urýchľujú nástup a výstup cestujúcich. „Potvrdzujú to aj skúsenosti iných dopravcov
a zámerom dopravného podniku je postupne skracovať medzizástavkové jazdné časy,“ uviedol. Maximálnu požadovanú šírku vozidla – 2,5 metra zase vysvetľuje tým, že to umožní previesť
viac cestujúcich. <