Nové zázemie pre trolejbusy má za cieľ vytvoriť vhodné technické podmienky pre údržbu a opravy vozidiel, podporiť rast výkonov mestskej hromadnej dopravy a tým prispieť k zvýšeniu atraktivity verejnej osobnej dopravy.
Minulý štvrtok (18.1.) sa slávnostným poklepaním základného kameňa oficiálne začalo s výstavbou depa. Hotové by malo byť do konca roka 2025. Základný kameň novostavby slávnostne poklepali štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková, žilinský primátor Peter Fiabáne, konateľ Dopravného podniku mesta Žiliny (DPMŽ) Mikuláš Kolesár, zástupcovia zhotoviteľa spoločnosti Metrostav Slovakia a. s. a projekčnej spoločnosti PROMA, s.r.o.
Zatraktívniť verejnú dopravu, odľahčiť cesty
Projekt modernizácie žilinského trolejbusového depa je rozdelený na dve etapy. Prvá súvisí s výstavbou krytých odstavných plôch pre trolejbusy v celkovej hodnote 3,2 milióna eur. Ukončiť by sa mala tento rok v júni. Financovanie tejto fázy je zabezpečené zo zdrojov EÚ z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Druhá fáza sa bude realizovať vďaka Programu Slovensko, čo je najväčší eurofondový balíček na Slovensku a jeho sprostredkovateľským orgánom je ministerstvo dopravy. K dispozícii má finančné prostriedky z EÚ, ktoré podľa priority presúva na rôzne dopravné projekty po celom Slovensku (výstavba diaľnic, železníc, ciest 1. triedy, nákup vozňov verejnej osobnej dopravy). Projekt modernizácie žilinského trolejbusového depa je jedným z nich.
Investícia zahŕňa výstavbu novej haly trolejbusov a modernizáciu existujúcich objektov a má byť dokončená do konca roka 2025. ,,Moderné depo je predpokladom kvalitnej a rýchlejšej údržby vozidiel mestskej hromadnej dopravy, čo v konečnom dôsledku znamená ich častejšie nasadzovanie a vyššiu hustotu spojov. Tým, veríme, že prispejeme k zatraktívneniu mestskej hromadnej dopravy v Žiline a znížime dopravnú záťaž na mestských komunikáciách,“ uviedla po slávnostnom poklepaní základného kameňa stavby štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.
Významná investícia pre mesto Žilina
Mesto ako prijímateľ podpísalo zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku, ktorý činí 26 miliónov eur. Na realizáciu takto finančne náročného projektu by totiž samospráva nenašla vlastné zdroje. „Takú vysokú investíciu by mesto nedokázalo zvládnuť, preto sa hľadali prostriedky z EÚ v špeciálnych programoch, ktoré sú na to určené. Začala sa fáza komunikácie s ministerstvom, aby sme ich presvedčili, že sme tí, ktorí si zaslúžia dôveru a môžu sa o tie peniaze uchádzať. Som rád, že sa nám to podarilo. Chcem sa poďakovať dopravnému podniku, lebo on si urobil tú najväčšiu úlohu. Mňa osobne teší, že sme získali takúto významnú investíciu a pokračujeme v našej ceste modernizácie MHD. Modernizácia údržbovej základne zefektívni a výrazne zoptimalizuje procesy súvisiace s údržbou vozidiel a zabezpečí značné finančné úspory. Navyše zaistí oveľa lepšie podmienky zamestnancom DPMŽ, ktorí budú pracovať v príjemnejšom prostredí a vďaka modernému vybaveniu dokážu zrealizovať oveľa vyšší počet úkonov,“ vyjadril sa Peter Fiabáne.
Projekt si vyžiadal 7 rokov prípravy
Renovácia 30-ročných objektov prinesie žilinskému dopravnému podniku moderné pracovisko so zreteľom na ekológiu a energetické zefektívnenie. „Nové depo bude vybudované a zmodernizované s použitím najnovších technológií na údržbu a ošetrovanie vozidiel. Pre DPMŽ je táto stavba významným zavŕšením viac ako sedemročnej prípravy od štúdie realizovateľnosti, posúdenia vplyvov na životné prostredie až po projekčné práce a inžinierske činnosti pre stavebné povolenie,“ priblížil Mikuláš Kolesár, konateľ DPMŽ.
V rámci budovania nových objektov pribudne v súčasnej lokalite depa ťažká ošetrovňu trolejbusov a prístrešok pre trolejbusy, ktorý sa stavia už v týchto dňoch. „Treba si uvedomiť, že všetka technológia sa nachádza na streche trolejbusu a prístrešok bude chrániť elektrické súčasti trolejbusov. Konštrukcia by mala zvládnuť i uzemniť prípadné blesky. V budúcnosti bude mať prístrešok zelenú strechu doplnenú o fotovoltaické panely, ktoré pre trolejbusy budú vyrábať elektriku, vysvetľuje konateľ dopravného podniku.
Budú sa rekonštruovať aj už existujúce objekty ako budova ľahkej údržby, budova trakčnej kontroly a umyváreň. V pláne je takisto vybudovať kontajnerovú trakčnú stanicu a čerpaciu stanicu. Celý projekt bol navrhovaný s ohľadom na ekologické kritériá a posudzovaný v rámci vplyvu na životné prostredie. Okrem zelených striech je zaujímavý aj aspekt zachytávania dažďovej vody do bazéna, s ktorou následne po jej úprave umývajú samotné trolejbusy. Funguje to už dnes, ale objekt sa takisto zmodernizuje.
Situácia s vodičmi je stabilizovaná
V súčasnosti parkujú v areáli na Kvačalovej ulici len trolejbusy. K svojim elektrickým bratom by sa mali v budúcnosti presťahovať aj autobusy, ktoré momentálne parkujú v areáli na Košickej ulici. Vodiči ich tak budú môcť všetky obsluhovať z jedného miesta.
Koncom minulého roka mal dopravný podnik problém s obslužnosťou mestskej hromadnej dopravy, pretože nemal dostatok šoférov. Momentálne majú už pripravené zázemie pre väčší počet vodičov, ktorých je denne v službe 60 až 90. Podľa konateľa DPMŽ je situácia so šoférmi momentálne dobrá. „Vysoké percento (17%) dlhodobo chorých šoférov kleslo na 7%. Zaviedli sme aj niektoré motivačné odmeny, ktoré nám ich dovolia prestriedať na dovolenkách. Keď sme koncom minulého roka zavádzali prázdninový režim, nebolo to iba kvôli nedostatku vodičov, ale aj kvôli tomu, že si nemali čas oddýchnuť. Dnes máme stav dobrý, máme otvorený nový kurz a od januára aj nových šoférov,“ uzatvára Mikuláš Kolesár.