„Na Smrtnú nedeľu sa realizovali rôzne obrady, ktoré mali symbolicky vyhnať zimu z chotára a priniesť leto. Najznámejšou formou bolo vynášanie Moreny a nosenie takzvaného letečka. Naši predkovia považovali striedanie ročných období za prejav pôsobenia nadprirodzených síl,“ prezrádza etnologička Adriána Bárdyová z Považského múzea v Žiline. Pred negatívnymi vplyvmi sa podľa jej slov ľudia usilovali úspešne chrániť, pričom na to využívali rôzne magické a rituálne praktiky. Zaujímavým spôsobom sa snažili napríklad vyniesť z dediny zimu, chorobu či smrť. „Vtedajší ľudia privolávali jar práve vynášaním Moreny. Tá symbolizovala zimu a smrť. Z drevených palíc a slamy si dievčatá zhotovili figurínu. Podstatou obchôdzky bolo chodenie dievčat s Morenou po dedine a spev obradových piesní. Za dedinou figurínu rozobrali, spálili a hodili do vody a takýmto spôsobom vyniesli z dediny zimu, chorobu a smrť. Po návrate dievčatá so spevom obchádzali domy, kde dostávali výslužku – väčšinou vajíčka. V niektorých oblastiach sa sprievod do dediny vrátil na čele s kráľovnou, ktorá niesla ozdobenú halúzku, takzvané letečko, ktoré bolo symbolom jari, zdravia a prosperity,“ vysvetľuje vtedajšie veľkonočné zvyky etnologička.
KRESŤANIA OSLAVUJÚ ZMŔTVYCHVSTANIE
Začiatkom veľkonočného týždňa a ďalším veľmi dôležitým dňom predveľkonočného obdobia je Kvetná nedeľa. „Počas tohto dňa sa pri bohoslužbách svätia bahniatka. Po príchode domov sa odložia a slúžia ako ochrana domu. Svätenie sa vysvetľuje podľa toho, že v tento deň vstúpil Ježiš Kristus do Jeruzalema oslavovaný davom a vítaný palmovými listami,“ hovorí Adriána Bárdyová. V súvislosti s Kvetnou nedeľou sa v minulosti spájalo množstvo poverových predstáv, ktoré hovorili napríklad o takzvanom otváraní zeme, no taktiež prevládala myšlienka, že dieťa začne skôr hovoriť, pokiaľ ho matka prinesie do kostola. Čo sa týka typických veľkonočných jedál, podľa etnologičky sa konzumovali najmä cestoviny posypané makom. Bolo to najmä z dôvodu, aby narástli dlhé klasy s množstvom zrna a tie strukoviny, ktoré mali najskôr kvitnúť. Veľkonočná nedeľa je pre kresťanov, ktorí oslavujú zmŕtvychvstanie Ježiša Krista, najdôležitejším sviatkom cirkevného roka. Je to tiež prvá nedeľa po splne mesiaca, ktorý nasleduje po dni jarnej rovnodennosti.
ZDRAVIE, KRÁSA A SILA
Vo veľkonočnom období mal veľký význam každý jeden deň. Pokiaľ sa zameriame na Zelený štvrtok, pod ním sa rozumie spomienka na slávenie poslednej večere Ježiša a apoštolov. „Označenie „zelený“ vzniklo podľa Getsemanskej záhrady, kde sa Ježiš modlil. Druhé vysvetlenie hovorí, že názov pochádza z germánskeho slova greinen – nariekať. V starej cirkvi sa totiž v tento deň konalo zmierenie kajúcnikov. Biskup ich rozhrešil a prijal do spoločenstva veriacich. V tento deň sa počas omše zaviazali zvony a až do Bielej soboty sa používali rapkáče. Niekedy sa s nimi chodilo po dedine, aby hlukom odstrašili zlé sily,“ približuje Adriána Bárdyová. Ako ďalej podotýka, veľká časť zvykov sa orientovala práve na zabezpečenie zdravia ľudí a zvierat. Napríklad umývanie sa v potoku pred východom slnka, pri ktorom sa verilo, že má preventívnu funkciu voči kožným chorobám, malo tiež priniesť človeku zdravie, krásu či silu. „Chlapcom napríklad na Zelený štvrtok strihali vlasy, aby ich mali pekné, husté a aby im skoro nešediveli. Súčasťou dňa bolo tiež varenie pôstnych zeleninových zelených jedál, ako sú špenát, šťaveľ, žihľava.“
KONIEC PÔSTU, KÚPANIE A ŠIBANIE
Veľký piatok je podľa etnologičky smútočný deň veľkonočného týždňa, počas ktorého v ľudovej kultúre prevládali obyčaje nadväzujúce na obyčaje Zeleného štvrtka. „Dievčatá si pri potoku pod vŕbami česali vlasy, aby ich mali husté a dlhé. Kto sa chcel zbaviť chorôb, mal skočiť do potoka, aby sa choroba naľakala a ušla. Pokiaľ sa v minulosti nedodržiaval úplný pôst, pripravovali sa pôstne jedlá, ako napríklad strukoviny či zemiakové šúľance s makom, no konzumovali sa aj údené ryby, zemiaky a voda z kyslej kapusty,“ približuje etnologička. Nasledujúca Biela sobota dostala podľa nej pomenovanie na základe bielej farby rúcha, ktoré sa v tento deň dávalo dospelým, ktorí sa obrátili na kresťanskú vieru. „Cirkevné obrady sa na Bielu sobotu začínali až po zotmení. Dôležitým úkonom bolo rozväzovanie zvonov a príprava na oslavy zmŕtvychvstania Ježiša Krista. V tento deň sa pripravovali obradové jedlá ako šunka, klobása, vajíčka, ktoré sa na druhý deň svätili.“ Vyvrcholením Veľkej noci a celého veľkonočného týždňa je Veľkonočná nedeľa, s ktorou sa spája ukončenie veľkého 40-dňového pôstu. „Významným jedlom boli v minulosti práve vajíčka. Tie sa rozdelili medzi všetkých členov rodiny, aby na seba nezabudli a aby sa zabezpečila ich súdržnosť. Veľký význam tiež ľudia pripisovali návratu z nedeľnej bohoslužby – kto vraj prišiel domov prvý, tomu dozrela úroda a ako prvý skončil s prácami na poli,“ opisuje etnologička. S Veľkonočným pondelkom ako s posledným dňom veľkonočných sviatkov sa v tradičnej ľudovej kultúre spájajú obyčaje oblievania a šibania dievčat a žien veľkonočným korbáčom, ktorý je upletený z prevažne vŕbových prútov. Zatiaľ čo v súčasnosti sa takéto zvyky praktizujú najmä dopoludnia či počas dňa, „kúpačky“ a šibačky kedysi začínali hneď po polnoci, prípadne skoro ráno. „Skupinky mládencov chodili po dedine a navštevovali domy, kde mali dospelé dievky. Dievčatám malo šibanie zabezpečiť krásu a zdravie. V domácnosti im za odmenu ponúkli vajíčka, koláče, víno alebo pálenku. Večer Veľkonočného pondelka bol v znamení zábavy. Pre mladších chlapcov, ktorí chodili na šibačku dopoludnia, boli odmenou kraslice a cukrovinky,“ konštatuje na záver Adriána Bárdyová z Považského múzea v Žiline.