Naznačenú problematiku rozoberá nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla a v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letu.
V zmysle nariadenia môžete svoje práva z leteckej dopravy uplatniť, ak ide o let v rámci EÚ, ktorý prevádzkuje letecká spoločnosť z EÚ alebo z krajiny mimo EÚ, alebo ak ide o let z krajiny mimo EÚ do krajiny v EÚ, ktorý prevádzkuje letecká spoločnosť z EÚ alebo naopak.
Okrem členských štátov EÚ sem patrí Guadeloupe, Francúzska Guyana, Martinik, ostrovy Réunion a Mayotte, Svätý Martin, Azorské ostrovy, Madeira a Kanárske ostrovy, ako aj Island, Nórsko a Švajčiarsko.
Ak ste cestujúcim, ktorý sa prepravuje bezodplatne alebo za znížené cestovné, ktoré nie je priamo alebo nepriamo dostupné pre verejnosť, práva podľa nariadenia vám nevzniknú. To neplatí, ak máte letenku vydanú leteckým dopravcom alebo cestovnou kanceláriou v rámci programu pre častého zákazníka alebo iného obchodného programu.
Pod zrušením letu sa rozumejú situácie, kedy sa zrušil pôvodný letový poriadok a presunuli vás na iný plánovaný let, resp. keď lietadlo odletelo, avšak bolo nútené vrátiť sa na letisko odletu a došlo k vášmu presunu na iný let.
Ak lietadlo priletelo na letisko, ktoré nie je vašou konečnou destináciou, avšak akceptovali ste presmerovanie letu v čo najskoršom termíne na letisko vašej konečnej destinácie alebo destinácie, s ktorou ste súhlasili za porovnateľných prepravných podmienok, nejde o zrušenie letu, ale o meškanie.
V prípade zrušenia letu máte nárok na úhradu celej ceny letenky, ktorú ste si kúpili, ale i na spiatočný let, presmerovanie letu do konečného cieľa v čo najskoršom termíne alebo v neskoršom termíne podľa vášho želania, avšak musí byť pre vás voľné miesto. Máte nárok i na pomoc, resp. právo na starostlivosť, na náhradu a na odškodnenie.
Právo na náhradu pri zrušení letu vznikne, ak vás o zrušení letu neinformovali aspoň dva týždne pred odletom alebo v časovom úseku od dvoch týždňov do siedmich dní pred plánovaným odletom. Náhrada sa poskytuje vo výške 250 eur pri všetkých letoch na vzdialenosť 1500 km a menej, 400 eur pri letoch v rámci EÚ nad 1500 km a pri ostatných letoch od 1500 km do 3500 km a 600 eur pri letoch, ktoré nespadajú do predchádzajúcich dvoch situácií. Pri určení vzdialenosti je základom posledné cieľové miesto, do ktorého prídete kvôli zrušenému letu neskôr, ako bol plánovaný čas príletu.
Prevádzkujúci letecký dopravca vám nemusí zaplatiť náhradu, ak preukáže, že zrušenie letu bolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť.
Ak zistíte, že váš let bol neočakávane zrušený, ohláste to prevádzkujúcemu leteckému dopravcovi. Letecká spoločnosť by vám počas čakania mala poskytnúť bezplatnú starostlivosť: jedlo a občerstvenie, dva telefonáty alebo e-mailové/faxové správy a hotelové ubytovanie, ak je nutný pobyt jednu alebo viac nocí vrátane prepravy medzi letiskom a hotelom.
Ak by ste si to platili sami, letecký dopravca by vám mal poskytnúť náhradu týchto výdavkov za predpokladu, že išlo o potrebné, rozumné a vhodné výdavky. Preto si uchovajte všetky pokladničné doklady.