„Naša škola je do tohto prestížneho projektu zapojená od roku 2009, samotná myšlienka spolupráce európskych škôl vznikla v Holandsku už v roku 1989. Postupne sieť škôl narástla na 19 škôl zo 17 krajín EÚ. Pravidelne sa stretávajú na Eurokonferenciách, zameraných na riešenie problémov vzdelávania,“ prezradila Janka Mládenková. Na GBZA má okrem učiteľky anglického jazyka aj funkciu koordinátorky medzinárodných projektov a minulý rok získala volenú pozíciu experta a poradcu Erasmu+ v predsedníctve Europrojektu.
Školy zapojené do spolupráce podpísali 12. októbra Chartu Europrojektu, ktorá garantuje ďalšiu spoluprácu v duchu európskych hodnôt. Vďaka nej sú školy prepojené rôznymi projektmi. Najbližšie nás čaká Modelová konferencia OSN v Žiline (projekt vytvorený na pôde našej školy už v roku 2012 ako ZAMUN), týždňové výmeny študentov vo Francúzsku a v Španielsku (prebiehajú každý rok), výmenný pobyt s fínskou školou (zameraný na pamiatky UNESCO v rámci roku kultúrneho dedičstva), plánuje sa výmena s dánskou školou (projekt zameraný na biotechnológie) a s belgickou školou (zameranie na kreatívne činnosti). „Čítanie Charty v priestoroch Valónskeho parlamentu pred toľkými ľuďmi bol pre mňa silný zážitok. Mávam trému a každé takéto vystúpenie vnímam ako šancu prekonať strach a posunúť sa vpred,“ opísala svoju skúsenosť Johana Divišová, jedna zo 45 prítomných študentov zo zúčastnených škôl.
Chartu podpisoval riaditeľ školy Viktor Tanító. „Vzťahy zapojených škôl sú dlhodobé, priateľské a spoľahlivé. Na konferencii sa navrhujú možné spoločné projekty, vytvárajú partnerstvá pre jednotlivé projekty, hľadajú možné zdroje ich financovania. Na stretnutí sa navzájom počúvajú riaditelia škôl, učitelia a mladí ľudia – študenti, aktívne pracujú na workshopoch, neformálne besedujú vo voľnom čase, je to nesmierne inšpiratívne,“ zhodnotil účasť učiteľov a žiakov na akcii.
A čo sa najviac páčilo dvojici študentov Johane Divišovej a Tomášovi Kučerovi z GBZA? „Vďaka brainstormingom som sa naučila počúvať druhého a postupne sa dopracovať k výsledku. S týmto som mala často veľký problém. Niekedy mi práca v skupinách prekáža, lebo som človek, ktorý si rád presadzuje svoje názory ako tie najlepšie/najdôležitejšie a druhých nepočúva. A toto bola skvelá príležitosť, ako sa naučiť byť viac trpezlivejší, otvorenejší novým návrhom, aj keď moji kolegovia navrhovali myšlienky, s ktorými by som nie vždy súhlasila. Páčilo sa mi, ako perfektne mali všetko zorganizované a program bol tiež super. Prostredie bolo nádherné. Aj rodina, u ktorej som bývala, bola veľmi milá a veľmi si ma obľúbili (už plánujú prísť sem na Slovensko).“
Podobne svoju skúsenosť hodnotí aj Tomáš: „Aj keď naším hlavným cieľom bolo vymýšľať a inovovať, ja sám som sa toho dosť naučil. Nikdy som nebol práve spoločenský typ. Kolektívnym prácam som sa vyhýbal a projekty som najradšej robil sám. Napriek tomu som sa na konferencii priučil komunikácii, spolupráci a rešpektovaniu názorov ostatných. K tomu mi veľmi pomohli ostatní členovia môjho tímu. Vždy priateľskí, otvorení novým nápadom a na svoj vek prekvapivo profesionálni. Študenti z rôznych štátov európskeho kontinentu sa na tri krátke dni spojili, s cieľom dosiahnuť zmenu a vytvoriť tzv. školu zajtrajška. Títo študenti sa rozdelili do siedmich tímov, v ktorých sa snažili navrhnúť zmeny s potenciálom pomôcť na ich školách a posunúť ich k lepšiemu.“
Benefity členstva v Europrojekte sú viditeľné na GBZA na každom kroku, sú priamym dôsledkom stretávania sa s inými výchovno-vzdelávacími koncepciami – či už ide o nové vnímanie priestoru v škole, metódy výučby a hodnotenia, alebo sú súčasťou projektových aktivít. K nim patrí napríklad aj prítomnosť aktuálne 11 zahraničných študentov (z Belgicka, Francúzska, zo Španielska), ktorí tu študujú určité obdobie, zároveň 19 študentov GBZA strávi časť akademického roka na partnerských školách.
„Učitelia, ktorí sa konferencie zúčastnili, majú skvelé nápady, ako by sa naša škola mala ďalej uberať, myslím, že môžu byť príkladom aj ostatným učiteľom, ako aj ja s Tomášom môžeme byť príkladom iným žiakom, že nám situácia na Slovensku a v školstve nie je ľahostajná a že sa ju môžeme pokúsiť spoločne riešiť,“ zhrnula svojich päť dní v Namure Johana.