VODIČ AUTOBUSU:
„Zazneli mnohé v yjadrenia, čítali sme mnohé články, ale nikto nedal priestor nám vodičom. To, načo sa každý v yhovára, je veľké množstvo PN. Bolo to aj po iné roky, ale zvládlo sa to. Aj keď niekedy s odretými ušami. Problém je predovšetkým v platoch a v nedostatku vodičov skupiny D (autobus). V DPMŽ máme asi 120 vodičov. Ich počet sa neustále kolíše. Z toho sú niektorí na PN a iní vo výpovediach, takže schopných jazdy je ok olo 115 vodičov. Potrebujeme však až okolo 145 vodičov. Tak to bolo aj po iné roky. Takže tu vidno, že nám chýba 25 v odičov. Toto číslo hovorí za všetko. Keď do toho príde 15 PN, tak tie poč ty nepustia.
Dôsledkom toho je, že vodiči jazdia na doraz. Odpracovaných majú od 180 do 200 hodín mesačne. Dovolenka je pre nich slovo neznáme alebo len zriedkavé. A ešte aj počas nej sa opovážia volať nás do práce. Vraj ďalší je PN, príď, pomôž.
Vedúci nemôžu podpisovať dovolenky, lebo by sa stále muselo jazdiť tak ako v sobotu a nedeľu (menej často, viaceré linky vôbec nejazdia, pozn. red.). Tak vodičom zostalo 10 – 15 dní starej dovolenky z minulého roka. Ide sa na doraz a každý sa modlí, aby neprišla kontrola z inšpektorátu práce.
Prečo nemáme vodičov? Práca je celkom fajn, aj keď si málokto uvedomuje, ako veľmi je zodpovedná. Ide však o to, ako je ohodnotená. Vodič MHD mal 5. triedu a zarábal 550 eur, tri mesiace bol bez prémií. Dnes túto triedu pán riaditeľ už, našťastie, zrušil. Dnes máme tri triedy: 6. trieda – 3,70 eur na hodinu, 7. trieda – 4 eurá na hodinu, 8. trieda – 4,30 eura na hodinu. Za veľký prestoj počas dňa – 2,70 eura na hodinu. Všetko, samozrejme, v hrubom. Takže nový vodič zarobí v čistom 600 eur. Všetky ostatné príplatky si vodič odjazdí za nočné, poobedné, víkendy. Pán riaditeľ píše, ako dobre zarobia naši vodiči, že sme vo výške miezd druhí na Slovensku. Áno, ale nepíše, za akú cenu a za koľko hodín. Zarobíme 1100 v hrubom, ale za akú cenu. Za 200 hodín mesačne, takže robíme o 4 – 5 dní viac oproti vodičom v iných podnikoch.
A ešte k systému práce. Skúste vstávať celý týždeň o 3.30 h ráno a z práce sa vráťte o 19. h. Šťastie, že je platený 4-hodinový prestoj. Pán riaditeľ navrhoval zvýšenie platov o 1 percento. To je hanba. Odbory požadovali 10 percent, pri kolektívnom vyjednávaní spustili na 6 %. Takže teraz nový vodič nezarobí 600, ale 630 eur.
Čo sa týka peňazí, nie je na nič. Ani na zvýšenie platov vodičom, ani na nákup súčiastok. Ale na nové notebooky máme. A na nové autá za 30-tisíc sa kde našli peniaze? A to, že sme preradili na chvíľu mechanikov na vodičov a hneď dostali 8. triedu a 250 eur k tomu, to je ako možné? Kde sú kontrolné orgány? Kde sú poslanci? Nikto nemá silu to tu kontrolovať? Takže akou cestou pôjde DPMŽ? Bude zadarmo? A kto bude občanov voziť? Akí profesionáli?“
PAVOL ČORBA, HOVORCA MESTA ŽILINA:
„Rešpektujeme názor každého zamestnanca, ako aj vodiča DPMŽ. Je prirodzené, že aj zamestnanci majú subjektívny uhol pohľadu, niekomu niečo vyhovuje, niekto to vníma ináč. V každom prípade nikomu nebránime, aby svoje námietky prekonzultoval so svojím nadriadeným alebo priamo s riaditeľom. Určite by to bolo charakternejšie, ako si anonymne dopisovať sprostredkovane cez médiá a reagovať na množstvo zavádzajúcich, nepravdivých informácií a poloprávd.
Mesto, ako aj dopravný podnik si stoja za kompletnými informáciami, ktoré sme uverejnili či už v Radničných novinách mesta Žilina alebo sme vám ich poskytli v našich stanoviskách, pričom na rok 2017 sa mzdy vodičov zvýšili minimálne o ďalších 6 %.
Pripomíname, že dopravný podnik postupuje plne v súlade s platnou legislatívou SR a kolektívnou zmluvou, v ktorej sú dohodnuté ustanovenia nadštandardne, nad rámec Zákonníka práce v porovnaní s inými dopravcami.
Vedenie dopravného podniku si váži všetkých zamestnancov vrátane vodičov pracujúcich u nás len kratší čas, ako aj vodičov, ktorí majú v mestskej doprave odjazdených desiatky rokov. Je nám ľúto, že je takáto mimoriadna situácia (ktorá je v stave vodičov u nás, ako aj v rámci SR) zneužívaná a opakovane využitá, okrem iného, na odradenie všetkých nových vodičov, ale aj súčasných zamestnancov.“