Dôkazom doslova beznádejnej situácie, o ktorej sa minulý týždeň vo veľkom diskutovalo v internetovom, ale aj reálnom prostredí, boli zúfalé sťažnosti ľudí. Tí sa mohli počas uplynulého štvrtka presvedčiť o tom, že situácia v Žiline je v kritickom stave. Svoje nepríjemné zážitky sprostredkovali aj prostredníctvom statusov a fotografií v žilinskom dopravnom servise na sociálnej sieti. Dopravným kolapsom však netrpeli iba vodiči, ale aj cestujúci mestskou a prímestskou hromadnou dopravou. Vozidlá totiž dokázali v priebehu dňa nabrať aj vyše polhodinové straty. „Meškanie vznikalo hlavne na linkách č. 20, 22, 24, 27, 29 a 31. Keďže si motoristi hľadajú alternatívne trasy, kolóny začali vznikať už aj na Priemyselnej a Závodskej ulici, kde to opäť ovplyvnilo presnosť spojov na linkách č. 1, 6, 7, 16 a 21. Vznikom kolón na Košickej a Ľavobrežnej bol zablokovaný prejazd z Kysuckej a následne aj prejazd križovatkou Kálov – Hviezdoslavova – Kysucká. Tento stav nakoniec spôsobil neprejazdnosť aj na Hurbanovej a následne Legionárskej a Framborskej ulici, čo malo vplyv na meškanie prakticky všetkých liniek, pretože prechádzajú druhým centrálnym okruhom,“ informoval generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Žiliny (DPMŽ) Ján Barienčík, podľa ktorého sa do pravidelného dopravného kolapsu v meste dostáva denne až 60 vozidiel MHD. „Na základe výsledkov z palubných počítačov vozidiel zo štvrtka 27. septembra najväčšie meškanie, až 58 minút, bolo na linkách č. 21, 24 a 27. Na trolejbusových linkách bolo najväčšie meškanie 43 minút, a to na linkách č. 4 a 14. Trolejbusové linky č. 6 a 16 na Hájik mali meškanie 34 minút. Pri takých veľkých meškaniach sme niektoré spoje museli vynechávať, pretože meškanie presiahlo celú jazdnú dobu jedného vratného spoja,“ doplnil Ján Barienčík.
OBAVY BOLI UŽ V MINULOSTI
Dôvodom zlej dopravnej situácie, ktorú dopravný podnik registroval už od začiatku minulého týždňa, je podľa našich informácií prebiehajúca oprava Mostnej ulice a spustenie svetelnej signalizácie pri novootvorenom obchodnom dome, nachádzajúcom sa na výpadovke v smere zo Žiliny na Martin. Práve táto lokalita bola už aj pred samotným spustením križovatky jednou z najfrekventovanejších a najkritickejších častí v Žiline. Mnoho ľudí si ešte donedávna kládlo otázku, či je krok so spustením križovatky správny a dopravu tak v budúcnosti ešte viac neskomplikuje. Koncom týždňa začala na kritickú dopravnú situáciu reagovať aj žilinská radnica. Tá vo svojom vyhlásení uviedla, že svetelná signalizácia v danej časti je v skúšobnej dobe. „Počas tejto deväťdesiatdňovej lehoty sa má priebežne analyzovať funkčnosť systému v spolupráci s Krajským dopravným inšpektorátom v Žiline s cieľom stanoviť signálny plán svetelnej signalizácie, ktorý bude minimalizovať negatívne vplyvy na plynulosť cestnej premávky na ceste I/18,“ informovala hovorkyňa mesta Barbora Zigová.
RAD ĎALŠÍCH FAKTOROV
Krajský policajný hovorca v reakcii na aktuálnu situáciu upozorňuje, že zhoršený stav v cestnej premávke v Žiline a okolí evidujú nielen počas minulého týždňa, ale dlhodobo. Vplyvov na dopravnú situáciu je však podľa neho niekoľko. „Na margo uvedeného vplýva aj spustenie cestnej svetelnej signalizácie na ceste v križovatke pri predajni Sconto nábytok Žilina, čiastočná uzávierka cesty č. I/60 v úseku od Rázusovej ulice po mimoúrovňovú križovatku Rondel z dôvodu nutnej opravy vodovodného potrubia, ale aj presun občanov z Českej republiky z dôvodu ich štátneho sviatku,“ skonštatoval policajný hovorca Radko Moravčík. Ten neskôr doplnil, že okresný dopravný inšpektorát v rámci svojich kompetencií pre účelovú komunikáciu sprístupňujúcu areál Sconto nábytok Žilina kolaudáciu križovatky podmienil vypnutím cestnej svetelnej signalizácie do režimu „žltého blikavého svetla“ v prípade, že sa na ceste I/18 začnú tvoriť rozsiahle kolóny.
KRIŽOVATKA VRAJ VYHOVUJE
Na základe dopravno-inžinierskej štúdie, ktorú pred tromi rokmi zrealizovala spoločnosť FIDOP, s. r. o., však predmetná križovatka na výpadovke vyhovuje. „Taktiež bolo spracované kapacitné posúdenie tejto križovatky výhľadovo do roku 2037 so záverom, že dopravné napojenie obchodného domu Sconto bude vyhovovať celému posudzovanému obdobiu a bude priaznivo ovplyvnené spustením obchvatu mesta Žilina,“ uviedla pred pár mesiacmi krajská policajná hovorkyňa Jana Balogová. Podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline sa vplyv novovybudovanej predajne na zmenu aktuálnej dopravnej situácie predpokladal. V minulosti upozornil na fakt, že cestu nebudú využívať iba vodiči, ktorí smerujú zo Žiliny do Martina, ale aj zákazníci predajne. „Vytvoria zvýšené kapacitné nároky nielen na predmetný úsek cesty, ale aj širšiu cestnú sieť v meste. Treba si uvedomiť, že ide o špecifický dopravný problém, ktorý nastáva z absencie diaľničných úsekov medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou a s nimi súvisiace kapacitné problémy na ceste I/18. Po sprevádzkovaní tohto diaľničného spojenia sa neočakáva, že by doprava súvisiaca s návštevou predajne spôsobovala dopravné problémy,“ vysvetlil Ľubomír Palčák.
VIDITEĽNÝ VPLYV NA DOPRAVU
Dané diaľničné spojenie však v súčasnosti stále neexistuje. Palčák ďalej upozornil, že problémy sa môžu následne preniesť aj smerom do mesta a môže tak dôjsť k ešte väčšiemu zhoršeniu situácie najmä v období dopravných špičiek. „Následne sa môže zhoršiť už v súčasnosti pomerne komplikovaná dopravná situácia na priľahlých komunikáciách v meste.“ K problému sa v tom čase vyjadroval aj profesor Ján Čelko zo Žilinskej univerzity v Žiline (UNIZA). „Napriek tomu, že predpokladám riadenie križovatky na základe detektorov dopravy so snahou minimalizovať zastavovanie vozidiel v hlavnom smere, je potrebné počítať s tým, že jej spustenie do prevádzky určite negatívne ovplyvní dopravu v meste na I/18 a I/60 (Nemocničná, Ľavobrežná),“ skonštatoval Ján Čelko.
ZHORŠENIE UŽ AJ TAK ZLEJ SITUÁCIE
Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v súvislosti s minulotýždňovým kolapsom potvrdzuje, že spustenie novej prevádzky s daným technickým riešením predstavuje zhoršenie už aj tak nepriaznivej dopravnej situácie v meste. Tvrdí, že aj napriek tomu, že problém sa dnes nedá úplne eliminovať, je dôležité zvážiť také riešenia, ktoré by v dohľadnej dobe umožnili nepriaznivé následky aspoň zmierniť. „Do úvahy pripadá nastavenie dynamického riadenia dopravného prúdu od križovatky pri Tescu formou synchronizácie oboch svetelných križovatiek do zelenej vlny v smere zo Žiliny. Vzhľadom na vzájomnú vzdialenosť oboch svetelných križovatiek by bolo potrebné túto synchronizáciu zabezpečiť aj prostredníctvom monitorovania pohybu dopravného prúdu na celom medzikrižovatkovom úseku,“ vysvetľuje pre Žilinský večerník Štefan Machciník.
VÝCHODISKO V DIAĽNICI
Takáto možnosť by mala byť podľa neho posúdená aj s ohľadom na širšie dopravné vzťahy v meste, pričom nie je zárukou, že by došlo k významnému zlepšeniu už aj vzhľadom na takmer nepretržitý dopravný prúd smerujúci od križovatky Tesco na Martin. „To by si vyžiadalo investície do inštalácie technológií a nastavenia signálnych plánov križovatiek, ktoré by však boli pravdepodobne nižšie než zmena technického riešenia dopravného napojenia obchodnej prevádzky Sconto formou mimoúrovňových napojení problematických vstupov/výstupov z cesty I/18, ako aj pohybu chodcov cez túto komunikáciu.“ Zmeniť aktuálne technické riešenie je preto podľa Štefana Machciníka problematické nielen z investičného hľadiska, ale aj z časového, pretože, ako ďalej podotýka, jeho dokončenie môže byť neskôr než sprevádzkovanie úseku diaľnice D1 po Dubnú Skalu, ktoré by malo súčasné dopravné problémy v tejto lokalite eliminovať úplne.