Žilinský Večerník

24. november 2024 | Emília
| -4°C

Z regiónu

Vodiči a cestujúci prechádzajú peklom, doprava v Žiline kolabuje

Niekoľkokilometrové zápchy a ľudia uviaznutí v autách či vozidlách mestskej a prímestskej hromadnej dopravy. Uplynulý týždeň zažívala Žilina jeden z najvýraznejších dopravných kolapsov vôbec. Kolóny sa zväčšovali, meškania spojov zvyšovali a nervozita ľudí intenzívnela.

03.10.2018 | 08:27

Dôkazom doslova beznádejnej situácie, o ktorej sa minulý týždeň vo veľkom diskutovalo v internetovom, ale aj reálnom prostredí, boli zúfalé sťažnosti ľudí. Tí sa mohli počas uplynulého štvrtka presvedčiť o tom, že situácia v Žiline je v kritickom stave. Svoje nepríjemné zážitky sprostredkovali aj prostredníctvom statusov a fotografií v žilinskom dopravnom servise na sociálnej sieti. Dopravným kolapsom však netrpeli iba vodiči, ale aj cestujúci mestskou a prímestskou hromadnou dopravou. Vozidlá totiž dokázali v priebehu dňa nabrať aj vyše polhodinové straty. „Meškanie vznikalo hlavne na linkách č. 20, 22, 24, 27, 29 a 31. Keďže si motoristi hľadajú alternatívne trasy, kolóny začali vznikať už aj na Priemyselnej a Závodskej ulici, kde to opäť ovplyvnilo presnosť spojov na linkách č. 1, 6, 7, 16 a 21. Vznikom kolón na Košickej a Ľavobrežnej bol zablokovaný prejazd z Kysuckej a následne aj prejazd križovatkou Kálov – Hviezdoslavova – Kysucká. Tento stav nakoniec spôsobil neprejazdnosť aj na Hurbanovej a následne Legionárskej a Framborskej ulici, čo malo vplyv na meškanie prakticky všetkých liniek, pretože prechádzajú druhým centrálnym okruhom,“ informoval generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Žiliny (DPMŽ) Ján Barienčík, podľa ktorého sa do pravidelného dopravného kolapsu v meste dostáva denne až 60 vozidiel MHD. „Na základe výsledkov z palubných počítačov vozidiel zo štvrtka 27. septembra najväčšie meškanie, až 58 minút, bolo na linkách č. 21, 24 a 27. Na trolejbusových linkách bolo najväčšie meškanie 43 minút, a to na linkách č. 4 a 14. Trolejbusové linky č. 6 a 16 na Hájik mali meškanie 34 minút. Pri takých veľkých meškaniach sme niektoré spoje museli vynechávať, pretože meškanie presiahlo celú jazdnú dobu jedného vratného spoja,“ doplnil Ján Barienčík.

OBAVY BOLI UŽ V MINULOSTI

Dôvodom zlej dopravnej situ­ácie, ktorú dopravný podnik registroval už od začiatku mi­nulého týždňa, je podľa na­šich informácií prebiehajúca oprava Mostnej ulice a spus­tenie svetelnej signalizácie pri novootvorenom obchod­nom dome, nachádzajúcom sa na výpadovke v smere zo Žiliny na Martin. Práve táto lokalita bola už aj pred sa­motným spustením križo­vatky jednou z najfrekvento­vanejších a najkritickejších častí v Žiline. Mnoho ľudí si ešte donedávna kládlo otáz­ku, či je krok so spustením križovatky správny a dopravu tak v budúcnosti ešte viac ne­skomplikuje. Koncom týždňa začala na kritickú dopravnú situáciu reagovať aj žilinská radnica. Tá vo svojom vy­hlásení uviedla, že svetelná signalizácia v danej časti je v skúšobnej dobe. „Počas tej­to deväťdesiatdňovej lehoty sa má priebežne analyzovať funkčnosť systému v spolu­práci s Krajským dopravným inšpektorátom v Žiline s cie­ľom stanoviť signálny plán svetelnej signalizácie, ktorý bude minimalizovať negatív­ne vplyvy na plynulosť cest­nej premávky na ceste I/18,“ informovala hovorkyňa mes­ta Barbora Zigová.

RAD ĎALŠÍCH FAKTOROV

Krajský policajný hovorca v reakcii na aktuálnu situá­ciu upozorňuje, že zhorše­ný stav v cestnej premávke v Žiline a okolí evidujú nie­len počas minulého týždňa, ale dlhodobo. Vplyvov na dopravnú situáciu je však podľa neho niekoľko. „Na margo uvedeného vplýva aj spustenie cestnej sve­telnej signalizácie na ces­te v križovatke pri predaj­ni Sconto nábytok Žilina, čiastočná uzávierka cesty č. I/60 v úseku od Rázuso­vej ulice po mimoúrovňovú križovatku Rondel z dôvo­du nutnej opravy vodovod­ného potrubia, ale aj presun občanov z Českej republi­ky z dôvodu ich štátneho sviatku,“ skonštatoval po­licajný hovorca Radko Mo­ravčík. Ten neskôr doplnil, že okresný dopravný in­špektorát v rámci svojich kompetencií pre účelovú komunikáciu sprístupňujú­cu areál Sconto nábytok Ži­lina kolaudáciu križovatky podmienil vypnutím cest­nej svetelnej signalizácie do režimu „žltého blikavého svetla“ v prípade, že sa na ceste I/18 začnú tvoriť roz­siahle kolóny.

KRIŽOVATKA VRAJ VYHOVUJE

Na základe dopravno-inži­nierskej štúdie, ktorú pred tromi rokmi zrealizovala spo­ločnosť FIDOP, s. r. o., však predmetná križovatka na vý­padovke vyhovuje. „Taktiež bolo spracované kapacitné posúdenie tejto križovatky výhľadovo do roku 2037 so záverom, že dopravné na­pojenie obchodného domu Sconto bude vyhovovať ce­lému posudzovanému obdo­biu a bude priaznivo ovplyv­nené spustením obchvatu mesta Žilina,“ uviedla pred pár mesiacmi krajská poli­cajná hovorkyňa Jana Balo­gová. Podľa Ľubomíra Pal­čáka z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline sa vplyv novovybudovanej predajne na zmenu aktuálnej dopravnej situácie predpo­kladal. V minulosti upozornil na fakt, že cestu nebudú vy­užívať iba vodiči, ktorí sme­rujú zo Žiliny do Martina, ale aj zákazníci predajne. „Vytvo­ria zvýšené kapacitné náro­ky nielen na predmetný úsek cesty, ale aj širšiu cestnú sieť v meste. Treba si uvedomiť, že ide o špecifický dopravný problém, ktorý nastáva z ab­sencie diaľničných úsekov medzi Hričovským Podhra­dím a Dubnou Skalou a s nimi súvisiace kapacitné problémy na ceste I/18. Po sprevádz­kovaní tohto diaľničného spojenia sa neočakáva, že by doprava súvisiaca s návšte­vou predajne spôsobovala dopravné problémy,“ vysvet­lil Ľubomír Palčák.

VIDITEĽNÝ VPLYV NA DOPRAVU

Dané diaľničné spojenie však v súčasnosti stále neexistu­je. Palčák ďalej upozornil, že problémy sa môžu následne preniesť aj smerom do mes­ta a môže tak dôjsť k ešte väčšiemu zhoršeniu situá­cie najmä v období doprav­ných špičiek. „Následne sa môže zhoršiť už v súčasnosti pomerne komplikovaná do­pravná situácia na priľahlých komunikáciách v meste.“ K problému sa v tom čase vy­jadroval aj profesor Ján Čelko zo Žilinskej univerzity v Žili­ne (UNIZA). „Napriek tomu, že predpokladám riadenie križovatky na základe de­tektorov dopravy so snahou minimalizovať zastavovanie vozidiel v hlavnom smere, je potrebné počítať s tým, že jej spustenie do prevádzky ur­čite negatívne ovplyvní do­pravu v meste na I/18 a I/60 (Nemocničná, Ľavobrežná),“ skonštatoval Ján Čelko.

ZHORŠENIE UŽ AJ TAK ZLEJ SITUÁCIE

Štefan Machciník z Vý­skumného ústavu doprav­ného v súvislosti s minu­lotýždňovým kolapsom potvrdzuje, že spustenie no­vej prevádzky s daným tech­nickým riešením predstavuje zhoršenie už aj tak nepriazni­vej dopravnej situácie v mes­te. Tvrdí, že aj napriek tomu, že problém sa dnes nedá úpl­ne eliminovať, je dôležité zvážiť také riešenia, ktoré by v dohľadnej dobe umožnili nepriaznivé následky aspoň zmierniť. „Do úvahy pripadá nastavenie dynamického ria­denia dopravného prúdu od križovatky pri Tescu formou synchronizácie oboch svetel­ných križovatiek do zelenej vlny v smere zo Žiliny. Vzhľa­dom na vzájomnú vzdiale­nosť oboch svetelných križo­vatiek by bolo potrebné túto synchronizáciu zabezpečiť aj prostredníctvom monito­rovania pohybu dopravného prúdu na celom medzikrižo­vatkovom úseku,“ vysvetľuje pre Žilinský večerník Štefan Machciník.

VÝCHODISKO V DIAĽNICI

Takáto možnosť by mala byť podľa neho posúdená aj s ohľadom na širšie doprav­né vzťahy v meste, pričom nie je zárukou, že by došlo k vý­znamnému zlepšeniu už aj vzhľadom na takmer nepre­tržitý dopravný prúd smeru­júci od križovatky Tesco na Martin. „To by si vyžiadalo in­vestície do inštalácie techno­lógií a nastavenia signálnych plánov križovatiek, ktoré by však boli pravdepodobne niž­šie než zmena technického riešenia dopravného napo­jenia obchodnej prevádzky Sconto formou mimoúrov­ňových napojení problema­tických vstupov/výstupov z cesty I/18, ako aj pohybu chodcov cez túto komuniká­ciu.“ Zmeniť aktuálne tech­nické riešenie je preto podľa Štefana Machciníka proble­matické nielen z investičné­ho hľadiska, ale aj z časového, pretože, ako ďalej podotýka, jeho dokončenie môže byť neskôr než sprevádzkovanie úseku diaľnice D1 po Dubnú Skalu, ktoré by malo súčas­né dopravné problémy v tejto lokalite eliminovať úplne.

Foto: FB Dopravný servis okres Žilina

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod