Krátko nato však na súčasnú situáciu v dopravnom podniku zareagovali vodiči mestskej hromadnej dopravy, ktorí v liste adresovanom redakcii upozornili predovšetkým na náročné pracovné podmienky. Tie totiž podľa nich intenzívne ovplyvňujú nielen ich fyzickú kondíciu, ale aj atmosféru na pracovisku. „Bolo by potrebné spýtať sa priamo vodičov, za akú cenu funguje mestská hromadná doprava. Hoci sa hovorí, že máme druhé „naj“ platy na Slovensku, zabudlo sa povedať, za akú cenu: 190 až 200 hodín mesačne, prestoje 3 až 4 hodiny denne (aj keď platené), 200 až 300 hodín nadčasov ročne a tí, ktorí chcú, aj 400 hodín navyše. Jazdíme bez prestávky aj päť hodín v kuse,“ reagujú vodiči žilinskej MHD. Priestor na jedlo či toaletu vraj v súčasných podmienkach možný nie je a ako ďalej dopĺňajú, obedné prestávky sú rozdelené, hoci zákonne, no na 10 až 15 minút. „Je to spôsobené premávkou v našom meste, meškáme na spojoch 20 či 30 minút. Situácia sa vzhľadom na hustotu premávky stále zhoršuje. Niektorí vodiči potom jedia počas jazdy a v takomto prípade sú za to trestaní, ale čo iné nám zostáva? Kedy sa má vodič najesť, keď jazdí päť hodín v kuse?“ pýtajú sa vodiči.
Čas na oddych vraj nezostane
Nepriaznivá situácia v dopravnom podniku je výsledkom pretrvávajúceho problému s nedostatkom vodičov, s ktorým sa však dlhodobo netrápi len Žilina. Ďalší problém vidia vodiči podľa svojich slov v čerpaní dovoleniek. Vziať si dlhodobejšie voľno je vraj totiž podľa nich nereálne. „Všetci vodiči vedia, že nás je málo, ale vodičov trolejbusov ešte menej. Tu sa treba pozastaviť nad dovolenkami vodičov trolejbusov. Keďže nás je málo, nie je nám umožnené čerpať dva týždne dovolenky v kuse raz za rok. Nestihneme si tak z roka minúť ani polovicu dovolenky na oddych. Takýmto spôsobom vzniká zlá atmosféra na pracovisku, vodiči sú unavení a nervózni,“ vysvetľujú vodiči.
Päť hodín?
Dopravný podnik mesta Žiliny vo svojej reakcii vysvetľuje, že s nedostatkom vodičov sa vrátane neho musia vyrovnávať aj za hranicami krajiny či v štátoch strednej a západnej Európy. „Súhlasíme, že práca vodiča a podmienky, ktoré táto profesia so sebou prináša, sú náročné. Je potom na zváženie a porovnanie, v ktorej doprave má vodič náročnejšie podmienky. Máme na mysli vodiča mestskej dopravy, regionálnej/prímestskej alebo diaľkovej, resp. zájazdovej dopravy. Kým vodiči MHD zápasia s hustou premávkou v meste, vodiči diaľkovej/zájazdovej dopravy zase nemajú možnosť tak často prerušiť vedenie autobusu a urobiť si prestávku, častokrát až po tých 4 hodinách,“ reagujú stanoviskom generálny riaditeľ DPMŽ Ján Barienčík a dopravno-prevádzkový námestník Ján Šimko.
V porovnaní s inými dopravcami v rámci Slovenska či európskeho regiónu sa však podľa ich slov situácia a podmienky vodičov v žilinskej MHD neodlišujú a dokonca nie sú ani horšie. „Zákon č. 462/2007 Z. z. hovorí o tom, že v pravidelnej osobnej doprave má byť prestávka naplánovaná tak, aby mal po 4 hodinách času jazdy vodič prestávku najmenej 30 minút. Tú je však možné rozdeliť na časové úseky, z ktorých každý trvá minimálne 15 minút. V našich službách sa vyskytujú oba prípady, teda máme služby, kde má vodič túto prestávku poskytnutú vcelku 30 minút, ale sú aj prípady, kedy je prestávka rozdelená na dve 15-minútové časti,“ vysvetľujú Ján Barienčík a Ján Šimko, ktorí 5-hodinové riadenie vozidla bez prestávky odmietajú.
Nerovnomerný rozvrh
„Hustota premávky sa neustále zvyšuje nielen v Žiline, a to má vplyv aj na pravidelnosť a presnosť liniek. V prípade, že vznikne na spoji meškanie, naplánovaný manipulačný čas medzi spojmi by mal toto meškanie vyrovnať. Ak je však medzi spojmi plánovaný kratší manipulačný čas, ako je meškanie, ktoré vznikne počas spoja a ktoré nevieme predpokladať, dochádza k tomu, že vodič medzi spojmi nečaká a už z prvej zastávky nasledujúceho spoja odchádza s meškaním. Ak po príchode zmeškaného spoja bezprostredne nasleduje prestávka v práci, vodič má právo zahlásiť na dispečing, že nebude môcť vykonať následný spoj, lebo bude čerpať prestávku. Dispečer zabezpečí vykonanie spoja záložným vodičom, ak však z prevádzkových dôvodov nie je k dispozícii, dochádza k vynechaniu spoja,“ tvrdia. Podľa vedenia DPMŽ priemerný mesačný fond pracovného času všetkých vodičov autobusov aj trolejbusov bol za minulý rok 178 hodín.
„U vodičov je zavedené nerovnomerné rozvrhnutie pracovného času a je teda možné, že kým jeden týždeň odpracujú viac hodín, ďalší týždeň to bude menej. Z toho potom vyplývajú aj prípadné nadčasy, ktorých limity sú zákonníkom práce stanovené na 150 hodín ročne. Zamestnávateľ ich môže zamestnancovi nariadiť a na ďalších 250 hodinách sa môže so zamestnancom dohodnúť,“ argumentujú Ján Barienčík a Ján Šimko. Priemerný počet nadčasových hodín za rok 2018 bol po-dľa nich na vodiča vo výške 14,44 hodiny.
Zvýšenie o 9 %
Ako ďalej vedenie vysvetľuje, plánovanie dovoleniek je možné v úvode roka na celý rok s ohľadom na to, že vodiči pracujú vo firme, ktorá poskytuje služby v nepretržitej prevádzke. „Naplánované dovolenky sú čerpané podľa plánu. Sú vodiči, ktorí si plánujú dovolenku po častiach menej ako dva týždne a dovolenka je čerpaná po vzájomnej dohode medzi zamestnávateľom a zamestnancom. Situácia s čerpaním dovoleniek nie je uspokojivá a sami by sme boli radi, ak by si ju vodiči mohli vyčerpať vo väčšej miere. Na druhej strane verejnosť očakáva, že naplánovaný spoj v cestovnom poriadku bude aj vykonaný bez ohľadu na stav čerpania dovoleniek.“ Výšky miezd sú po-dľa žilinského dopravného podniku valorizované každoročne 5 – 6 %, od nového roku došlo k ich zvýšeniu v priemere o 9 %.
„Vodiči sú podľa podmienok kolektívnej zmluvy zaradení v troch tarifných triedach a posun závisí od počtu odpracovaných rokov, resp. od spokojnosti s poskytovaným výkonom práce. Vodiči trolejbusov majú oproti vodičom autobusov o jeden príplatok navyše, a to za vedenie trolejbusu, ktorý sa pohybuje na úrovni 0,60 €/h,“ konštatuje DPMŽ s tým, že priemerná hrubá mzda za rok 2018 dosiahla pri 10,4 % nadčasoch sumu 1104,47 eura. Po valorizácii tak podľa podniku dochádza na rok 2019 k navýšeniu priemeru o približne 100 eur. „Keďže nie všetci vodiči majú rovnakú tarifnú triedu a nie všetci odpracujú rovnaký počet hodín, výsledná hrubá mzda v januári dosiahla u niektorých vodičov pri vyšších nadčasoch výšku 1600 – 1700 eur. Takéto mzdy boli dosiahnuté práve pri odpracovaní 190 až 200 hodín. Ak vodiči majú vyšší počet nadčasových hodín, tak ich majú aj riadne zaplatené, vrátane príplatku za nadčas.“
Stav chcú dopĺňať
Dopravný podnik zároveň argumentuje, že podmienky pre vodičov sa aj napriek nepriaznivej situácii s ich nízkym počtom snaží neustále zlepšovať. Prijímanie nových vodičov sa podľa DPMŽ dlhodobo uskutočňuje práve prostredníctvom náborového príspevku. „Robíme to nielen takýmto príspevkom pre vodičov, ktorí už majú vodičské oprávnenie na autobus, ale aj náborom vodičov, ktorých vysielame do autoškoly, kde vodičské oprávnenia získajú na náklady DPMŽ. Následne s nimi podpíšeme záväzok o zotrvaní v pracovnom pomere v dĺžke tri roky. Momentálne máme v kurze troch vodičov a od 18. februára nastúpilo ďalších päť zamestnancov.“