Britský Ariel bol v prvej polovici 20. storočia jedným z najväčších výrobcov a jeho motorky udávali smer vývoja celosvetovej produkcii. Aj keď sú motocykle tejto značky dnes už „len“ veteránmi, v dejinách motorizmu zohrávajú dôležitú úlohu. Ariel klub si dal za cieľ zachovať tieto krásne stroje aj pre budúce generácie. Klub vznikol v roku 2013 v Rudinke, pre potrebu združovať nadšencov tejto značky po vzore českého klubu. S ním veľmi úzko spolupracujú, pomáhajú si a poskytujú si medzi sebou súčiastky ako vzory. Ariely sú obľúbené po celom svete. V každom štáte, kde sa Ariely dovážali, fungujú kluby, ktoré sa venujú ich záchrane a pravidelne sa stretávajú.
POZNAJÚ KAŽDÝ DIEL
Slovenský Ariel klub sa venuje motocyklom tejto značky vyrobených od roku 1927 po rok 1931. Tieto ročníky nazývajú Angličania Black Ariel, pretože sa vyrábali len v čiernej farbe. Práve vďaka úzkemu rozpätiu rokov a dôkladnej práci klubu sa dá povedať, že jeho členovia ich dokonale poznajú a vedia, kde patrí každá skrutka. Motocykle tejto značky sa začali do Československa dovážať koncom 20. rokov. Odhaduje sa, že bolo privezených okolo 5000 kusov, čím sa ich na našom území veľa zachovalo. „Práve preto je u nás dobrá základňa týchto motocyklov, hoci veľa z nich sú vraky. Po vojne neboli dostupné náhradné diely, ľudia stratili záujem a o motocykle sa toľko nestarali. Nájsť celý pôvodný stroj je veľmi vzácne,“ hovorí hlavný mechanik klubu Patrik Lehotský.
KLUB FUNGUJE AKO KOMUNITA
Každému, kto chce svojho Ariela „oživiť“ do pôvodného či zrenovovaného stavu, pomôžu s úpravou, poskytnú poradenstvo, ale predovšetkým odovzdajú cenné dlhoročné skúsenosti. To všetko robia so zámerom obnoviť historické stroje a vďaka nim priniesť radosť všetkým naokolo. „Veľa si v rámci klubov pomáhame, náš vzťah je založený na dôvere. Keď sa niekomu podarí vyrobiť náhradný diel, celý postup zverejní na našej stránke. Spolupracujeme aj s časopisom Veterán.sk, ktorému poskytujeme naše články, aby sa povedomie o veteránoch šírilo ďalej,“ vysvetľuje jeden zo zakladateľov klubu Karol Burger. Klub vytvoril platformu, ktorá poskytuje priestor na príspevky, články, skúsenosti, testácie či diskusiu. Aj tým pomáha šíreniu myšlienky.
NEKONEČNÁ SKLADAČKA
Ak ste si kúpili alebo zdedili takýto historický skvost, jeho cesta k finálnej podobe kopírujúcej pôvodný môže trvať naozaj dlho. Nie každému sa podarí vydržať a veterán dôsledne obnoviť. Keď je pátranie po originálnych či nepoškodených dieloch neúspešné, existujú postupy, podľa ktorých možno niektoré časti opraviť. „Keď si niekto kúpi veterán, môže po čase zistiť, že nie je správne zostavený a nemá na sebe namontované správne súčiastky. To sú tie detaily, ktoré môžu znížiť hodnotu daného stroja, je to len taká skladačka, ktorá síce pasuje dokopy a jazdí, ale nie je to to, čo to má byť,“ hovorí zo svojich skúseností Patrik Lehotský. Do Rudinky si chodia po rady nadšenci veteránov z celého sveta. Členom klubu môže byť každý, kto má k motocyklom Ariel blízko a nemusí byť ani ich vlastníkom.
KAŽDÝ MOTOCYKEL SKRÝVA OSOBNÝ PRÍBEH
V Anglicku existujú knihy s presnými informáciami o expedovaní motocyklov. Po zadaní čísla motora, rámu a prevodovky sa dá zistiť, kedy bol motocykel vyrobený, kto si ho objednal alebo akú mal výbavu. Je možné vypátrať majiteľa, čo je často omnoho zaujímavejšie ako samotný motocykel. Celé je to o pátraní a vyhľadávaní informácií. Aj v tom si kluby po celom svete pomáhajú. „Pokiaľ má motocykel správne číslo rámu, motora a prevodovky, len čo sa dohľadá z fabriky, dostáva označenie a certifikát o tom, že ide o vzácny kus, pretože je dochovaný s históriou, ktorú mal. Väčšinou sa však stáva, že rám je iný, motor je iný. Kedysi nebola taká dostupnosť náhradných dielov. Keď sa niečo pokazilo, jednoducho sa to nahradilo tým, čo bolo k dispozícii. Preto je dnes toľko skladačiek,“ vysvetľuje Karol Burger. Na predvojnových motocykloch bývajú aj tzv. regrutačné čísla. Keď prišla vojna, armáda ľuďom vzala dopravné prostriedky, na ktoré si potom razili vlastné čísla. Dá sa teda zistiť, kde daný motocykel bojoval a dokonca aj v akom pluku.
MOTIVÁCIE MLADÝCH SÚ RÔZNE
V mnohých krajinách nemajú zberatelia Arielov svojich nástupcov v mladej generácii. V Anglicku sú členmi klubov väčšinou muži okolo šesťdesiatky, čo vidno na zrazoch, kde sa stretávajú prevažne dôchodcovia. V Česku a na Slovensku sa však nájdu aj mladí ľudia, ktorí sa pre veteránov nadchli. Mladá generácia má stále záujem zachovávať to, čo jej zostalo po predkoch. „Napríklad sa stáva, že nájdu v humne po starom otcovi nejakú časť z motocykla. Rozhodnú sa teda hľadať chýbajúce diely, čo je často veľmi zložité. Motivuje ich však túžba zachovať rodinný poklad,“ hovorí Karol Burger. Druhú skupinu mladých nadšencov tvoria technické typy, ktoré majú radi techniku a motocykle ich vyslovene zaujímajú. S takýmto historickým vozidlom sa môžete vydať na cesty len s historickým evidenčným číslom so znakom „H“. To vás oprávňuje premávať sa po ceste za určitých podmienok. Na pridelenie historického evidenčného čísla musí však vozidlo splniť viaceré technické a historické podmienky na premávku.
ANI ŠROT EŠTE NEPATRÍ DO STARÉHO ŽELEZA
Ak nájdete na povale nejakú zhrdzavenú časť z motocykla Ariel, prineste ho do Ariel klubu, kde mu členovia vdýchnu nový život. Klub spolupracuje aj s Múzeom dopravy v Rajeckých Tepliciach, kde sú motocykle súčasťou stálej expozície. Do budúcnosti by chcel Ariel klub aj naďalej šíriť osvetu týmto krásnym strojom a zároveň nájsť priestor, kde by mohla takmer stovka zrenovovaných motocyklov potešiť oči aj širokej verejnosti.