„Som obyvateľ sídliska Vlčince a problematike vrakov sa venujem už viac ako dva roky. Napísal som nespočetný počet e-mailov či už mestu Žilina, mestskej alebo štátnej polícii.
Na našom sídlisku je fenomén starých vrakov, ktorý siaha do ďalekej minulosti. Bývam v časti Vlčince II, kde je koncentrácia vrakov najväčšia. Pre upresnenie, ide najmä o Varšavskú, Berlínsku ulicu a Slovanskú cestu.
Ale poďme pekne po poriadku. Môj prvý e-mail bol odoslaný 11. 9. 2015, kde som žiadal o odtiahnutie vrakov z Varšavskej cesty, bolo ich tam niekoľko. Tu sa začína nekonečný príbeh „odstraňovania“ vrakov z Vlčiniec, ktorý trvá dodnes. Ako laik a vodič som ako prvú vec skúmal, či majú vozidlá platnú TK a EK. Vo všetkých prípadoch ide o vozidlá bez týchto platných nálepiek. Z mesta Žilina som dostal odpoveď, že situáciu preveria a vraky odtiahnu.
Samozrejme, nestalo sa tak. Dostal som odpoveď, aké to je zložité a skoro nemožné. Nezmieril som sa s odpoveďou a začal som autá fotiť aj spolu s nálepkami o neplatnej EK a TK. Spravil som celú prezentáciu a odoslal na odbor dopravy mesta Žilina.“
Odpovede sa dočkal, vraj danú situáciu bude mesto riešiť. „To som sa už spoznal aj s pánom Mestickým, ktorý má priamo zodpovednosť za odťah vozidiel. Všetky e-maily som posielal aj mestskej polícii, ktorá bola nápomocná a urobila fotodokumentáciu pre potreby mesta. Ďalej som už od mestskej polície dostal len odpoveď, že pokyn na odtiahnutie musí dať odbor dopravy mesta Žilina. Z odboru dopravy ma informovali, že sa zmenil zákon a na vykonanie odťahu musí správca komunikácie, čiže mesto Žilina doručiť majiteľovi výzvu a ten si ju musí prevziať. Tvrdili, že autá majú majiteľov, ktorí už buď nežijú, alebo sú z iných miest a doručiť im výzvu je priam nemožné. Nakoľko bývam na sídlisku, všímal som si autá, ako sa premiestňujú z miesta na miesto. Raz boli pri obchodnom dome NAY, potom na parkovisku pri internátoch Žilinskej univerzity (Ul. vysokoškolákov), potom pri Bille na Vlčincoch I. Vzbudzovalo to vo mne otázku, ako môže niekto mŕtvy preparkovávať tieto vozidlá z miesta na miesto.“
„V stave zúfalstva som napísal e-mail na štátnu políciu. Bol som predvolaný a vypočutý v tejto záležitosti. Výsledok stretnutia bol taký, že polícia nemôže v danej veci konať, nakoľko vozidlá nie sú súčasťou cestnej premávky. Celú záležitosť mi odporučili riešiť na Mestskom úrade v Žiline, lebo parkoviská, kde vraky stoja, sú na mestských pozemkoch a ich správcom je mesto Žilina.
Opakovane som žiadal mesto Žilina o pomoc pri odstraňovaní vrakov v záujme vyčistiť verejný priestor od vrakov. Zúčastnil som sa aj stretnutia s poslancami za obvod Vlčince (2. 6. 2016), kde som konštatoval, pozri zápisnica: „Pán Rzeszoto opätovne otvoril tému vrakov na sídlisku, konštatoval sklamanie z odpovede primátora na jeho list. Zástupca MsP konštatoval komplikovaný legislatívny proces pri odstraňovaní týchto vrakov, MsP môže odstrániť iba vozidlá brániace cestnej premávke a vozidlá znečisťujúce životné prostredie, pripomenul možnosť častejšieho „dotazovania“ sa občanov na okresný úrad, odbor dopravy.“ Pomoci som sa nedočkal, aj keď prísľub som dostal. Jediný, kto mi bol v tejto veci ochotný pomôcť, bola poslankyňa Iveta Martinková, ktorá so mnou do dnešnej doby spolupracuje.
Celú situáciu som neprestával monitorovať a znova a znova som žiadal odbor dopravy o riešenie vrakov na sídlisku Vlčince. Dňa 13. 11. 2017 som odboru dopravy napísal: „Dobrý deň, Ing. Peter Rolko, chcem sa informovať, ako pokračujete v odstraňovaní vrakov na sídlisku Vlčince. Ako som už niekoľkokrát písal a preveroval som si informácie, na našom sídlisku sú vraky, ktoré sú už niekoľko rokov bez TK a EK a dokonca sú vyradené z evidencie motorových vozidiel. Túto informáciu mám preverenú aj cez štátnu políciu.
Žiadal som o vytvorenie pracovnej skupiny na stretnutí u štátnej polície a taktiež na stretnutí s poslancami v septembri. Na tomto stretnutí ste mali byť aj vy, ale ospravedlnili ste sa, že nemôžete prísť. Váš kolega p. Mestický mi vysvetľoval, ako sa to všetko nedá a aké je to zložité. Ja to chápem, ale vždy sa dá, keď sa chce. Mne sa zdá, že sa nechce. Sme v situácii, že nemáme kde parkovať!
Žiadam vás, odbor dopravy, aby ste začali konať! Slušne vás o to prosím už dva roky a stále nič, ako keby som hádzal hrach o stenu. Píšem vám už poslednýkrát, ak sa v tejto veci neudejú zmeny, budem musieť celú vec riešiť cez médiá. Informácií mám dostatok spolu s fotodokumentáciou. Ja chcem iba jedno, aby sa mesto Žilina len neprizeralo, ale aby konalo. Je to čisto v kompetencii správcu miestnej komunikácie.“
Na tento e-mail mesto reagovalo a začalo cez mestskú políciu monitorovať a fotiť vraky. Po telefonickom rozhovore s mestskou políciou som dostal informáciu, že ich je spolu 29 kusov v časti Vlčince II. Taktiež som dostal odpoveď od mesta: „Dobrý deň, pán Rzeszoto. Problematika vrakov na verejných parkoviskách nám je známa a riešime ju. Podľa mojich informácií vám pán Mestický vysvetlil, ako sa postupuje pri odťahu vrakov podľa zákona o odpadoch. Rovnako ako vy, aj mesto Žilina má veľkú snahu riešiť túto problematiku. My však môžeme postupovať len tak, ako nám umožňuje legislatíva. Postup vám už bol niekoľkokrát povedaný a aj napísaný. Nesúhlasím s vaším tvrdením, že sa mesto Žilina len prizerá a nekoná. Bol by som rád, keby ste mi napísali, v čom konkrétne mesto nekoná. Pre vašu informáciu, v roku 2017 bolo zistených na území mesta 111 vrakov, z ktorých 40 bolo odstránených majiteľmi po výzve, 26 bolo odtiahnutých a 45 je v procese riešenia. Čo sa týka Vlčiniec, v tomto roku tu riešime 63 vrakov, z toho 17 bolo odstránených majiteľom, 10 bolo odtiahnutých, 1 vozidlo stojí na súkromnom pozemku a zvyšné vozidlá sú v procese riešenia.
Samozrejme, ak vy viete, ako vyriešiť túto situáciu k úplnej spokojnosti s rešpektovaním platnej legislatívy, môžete nás kontaktovať. Ide nám predsa spoločne o to, aby sme dostali vraky preč z našich parkovísk.“
Sčasti ma odpoveď uspokojila, ale v praxi sa ukázalo, že vraky sú opäť v uliciach, a to stále tie isté s rovnakými EČV. Pravdou je, že niektoré sú v iných častiach mesta, napríklad na Jedľovej ulici v mestskej časti Žilina-Bánová, a niektoré pri obchodných domoch NAY, Tesco, Billa a, samozrejme, opäť na Varšavskej a Ľubľanskej ulici. Hovoril som s mnohými obyvateľmi tejto ulice, ktorí už dávno rezignovali a radšej parkujú ďalej od svojho domova, len aby sa nemuseli rozčuľovať z neochoty vyriešiť problém definitívne. Vozidlá monitorujem stále a už ich poznám spamäti. Mám mnoho fotiek, ktoré dokumentujú, ako sa vozidlá premiestňujú v meste Žilina.“
Cieľom tejto genézy je ukázať Žilinčanom, že v našom meste je mnoho vrakov, ktoré sa poväčšine premiestňujú z miesta na miesto. Samozrejme, je nespochybniteľné, že mesto odťahuje vraky na podnet občanov alebo na podnet mestskej polície, avšak sú vraky, ktoré sú nedotknuteľné a tie sú ako duchovia, ktoré sa strácajú a opätovne objavujú vždy na inom mieste.
STANOVISKO POSLANKYNE IVETY MARTINKOVEJ
„Nie každá situácia s každým vrakom je taká zložitá. Po upozornení na viacero vrakov sa podarilo niektoré aj odstrániť. Sama som bola trikrát pri odťahovaní. Aj to je posun, ale nie zásadný. Situácia na Vlčinciach II je špecifická. Moji občania ma neustále prosia o pomoc. Sťažujú sa. Nemajú kde parkovať. Aj novovytvorené parkovacie miesta oproti osemročnému gymnáziu sú už zaplnené vrakmi jedného človeka.“
STANOVISKO HOVORKYNE MESTA ŽILINA BARBORY ZIGOVEJ
„O probléme s vrakmi, samozrejme, vieme a v spolupráci s mestskou políciou ho riešime už dlhodobo. Na sídlisku Vlčince je najviac vrakov na území mesta, len od začiatku tohto roka sme tu zaevidovali 25 nových vrakov. Pracovníci odboru dopravy MsÚ zatiaľ odtiahli 7 vrakov, 4 si odstránili majitelia po výzve. Ostatné zatiaľ ostávajú v riešení. Doteraz nemáme zaevidované viac ako dva vraky na jedného majiteľa. K otázke riešenia parkovania na sídlisku Vlčince plánujeme vybudovať parkovacie miesta tam, kde je to možné, budeme zadávať vypracovanie projektovej dokumentácie na parkovací dom a rovnako plánujeme zakázať dodávkovým vozidlám parkovanie na sídlisku.“