Reč je v tomto prípade o povinnej výbave všetkých nových automobilov, predávaných v európskom priestore. Nejde pritom o žiadnu novinku. Vďaka obdobným legislatívnym zmenám sme sa v minulom období dočkali pri výbave automobilov napríklad aj povinných senzorov monitorujúcich pokles tlaku v pneumatikách či aktuálnej novinky v podobe povinnej dostupnosti tzv. SOS tlačidla, na palube každého nového vozidla. Avšak ďalšie pripravované legislatívne zmeny sú omnoho zásadnejšie. Zameriavajú sa predovšetkým na asistenčné systémy nových vozidiel. Hlavným cieľom upravenej legislatívy je snaha o výrazné zredukovanie vážnych, resp. tragických dopravných nehôd na cestách Európskej únie. A o akých konkrétnych systémoch je v tomto prípade reč? Európska komisia navrhuje, aby po roku 2021 všetky nové automobily vo výbave obsahovali nasledujúce prvky.
1. Automatický núdzový brzdový asistent
Ide o užitočný prvok, ktorý už dnes ponúka väčšina nových automobilov. Riadiaca jednotka vozidla najčastejšie prostredníctvom radaru monitoruje vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla. Po prekročení kritickej hodnoty sa ozve akustický a vizuálny signál slúžiaci na upozornenie vodiča. Ak vodič nezareaguje, vozidlo začne samo núdzovo brzdiť s cieľom predísť zrážke, prípadne minimalizovať jej dopad.
Náš komentár: Povinné zavedenie tohto systému veľmi kvitujeme. Predovšetkým v preplnenej mestskej premávke spojenej s hektickým životným štýlom dokáže zabrániť, resp. aspoň čiastočne eliminovať mnohé zbytočné materiálne škody, ako aj vážny vplyv na zdravie posádky vo vozidle.
2. Detektor alkoholu v dychu
V tomto prípade ide jednoznačne o ten najkontroverznejší návrh. Obzvlášť v našich podmienkach, kde sa stáva šoférovanie pod vplyvom alkoholu už akýmsi „národným športom“. Systém vozidla by mal prostredníctvom dychovej skúšky vyhodnotiť spôsobilosť vodiča viesť motorové vozidlo. Ak by bola dychová skúška pozitívna, vozidlo by sa jednoducho nedalo naštartovať. Prípadným podvodom by mala zabrániť aj náhodná dychová skúška priamo počas jazdy.
Náš komentár: Ide o určite veľmi zaujímavé riešenie, ktorému sa nedá nefandiť. Na druhej strane sme k jeho reálnej aplikácii mierne skeptickí. Z nášho pohľadu totiž stále platí, že ten, kto by chcel pri dychovej skúške podvádzať, si určite nejaký spôsob nájde. V tomto smere by sa preto mali zamerať oveľa viac na výchovu vodičov spojenú s účinnými sankciami.
3. Signalizácia núdzového zastavenia vozidla
Opäť je reč o systéme, ktorý už dnes v mnohých vozidlách spoľahlivo funguje. Jeho úlohou je čo najjednoznačnejšie oboznámenie ostatných účastníkov cestnej premávky o neplánovanom odstavení vozidla. Najčastejšie sa pre tento účel používa automatická aktivácia všetkých štyroch smeroviek či automatické rozsvietenie brzdových svetiel.
Náš komentár: Opäť je reč o prvku, ktorý v plnej miere schvaľujeme. Dokáže zabrániť mnohým kolíznym situáciám, nebezpečným predovšetkým pri vyšších rýchlostiach, napr. na diaľnici, kde vodič podvedome nepočíta napr. s poruchou núdzovo odstaveného vozidla.
4. Detektor únavy vodiča
Povinné prestávky počas jazdy majú legislatívne upravené len profesionálni vodiči v kamiónovej, resp. autobusovej doprave. Únava však bez rozdielu ohrozuje aj „obyčajných“ vodičov osobných automobilov. Dnes už mnohé automobily z vyšších tried disponujú asistentom na rozpoznanie únavy. Od roku 2021 bude povinný už pre všetky automobily.
Náš komentár: Určite zaujímavá myšlienka, ktorá má svoje opodstatnenie. Na druhej strane optimálne odladenie spomínaného systému smerom k dokonalosti potrebuje ešte určitý vývoj. O tom sme sa už v mnohých prípadoch najlepšie presvedčili aj pri našich redakčných testoch.
5. Detektor nepozornosti vodiča
Systém, ktorý funguje na rovnakej báze ako ten v predošlom bode. Jeho úlohou nie je ale monitorovanie, resp. odvrátenie mikrospánku, ale monitorovanie rozptyľovania vodiča súvisiaceho napríklad s používaním mobilného telefónu počas jazdy.
Náš komentár: Ďalší zo zaujímavých nápadov. Obzvlášť v dnešnom čase, keď sa počas jazdy s mobilom aspoň na moment zaoberá takmer každý z nás! V tomto prípade by automobilky šli tak trochu aj proti sebe. Ako dobre vieme, prakticky všetky nové vozidlá dnes disponujú čoraz sofistikovanejšími dotykovými monitormi s mnohými funkciami a ich používanie počas jazdy ostražitosti v cestnej premávke určite veľmi neprospieva.
6. Záznamové zariadenie
Povinnosťou by mala byť po novom aj tzv. automobilová čierna skrinka. Tá sa dnes využíva napríklad pri leteckej doprave. Záznamové zariadenie by v mnohých prípadoch pomohlo pri objasnení dopravných nehôd.
Náš komentár: Táto „neviditeľná“ technológia nemá prakticky žiadny priamy vplyv na vodiča vozidla, ale môže v mnohých prípadoch pomôcť. Určite sme za.
7. Parkovacia kamera, resp. iný detekčný systém
Užitočná pomôcka, na ktorú si časom zvyknú pravdepodobne aj jej najväčší odporcovia. V USA sú parkovacie kamery v nových vozidlách už nejaký čas povinné. V našich končinách sa tento pôvodne luxusný prvok už veľmi dobre udomácnil aj vo vozidlách nižších tried.
Náš komentár: Povinné zavedenie parkovacích kamier automobilky určite nezruinuje. Obzvlášť v čase, keď sa medzi sebou predbiehajú s čoraz prepracovanejšou funkciou monitorovania celého okolia vozidla.
8. Prísnejší čelný crash test + zdokonalenie bezpečnostných pásov
9. Ochrana pred bočným nárazom
10. Zlepšenie ochrany pred nárazom pre chodcov a cyklistov
Všetky tri vyššie spomenuté body možno okomentovať spoločne slovným spojením: zvýšený dôraz na bezpečnosť.
Náš komentár: Práve týmto smerom sa prirodzene uberá automobilový priemysel aj bez nutnosti zásahov zvonka. Dnes už je bezpečnosť hlavným atribútom každého automobilového výrobcu. Nikto si predsa nemôže dovoliť predávať nebezpečné autá.
11. Asistent jazdy v jazdnom pruhu
Opäť ide o známy systém, ktorým už dnes disponuje väčšina nových vozidiel. Po roku 2021 pôjde pravdepodobne už o súčasť štandardnej výbavy. Aktuálne je možné tento systém podľa vôle vodiča kedykoľvek deaktivovať, čo považujeme za správne.
Náš komentár: V tomto prípade je jednoznačne nutné pozrieť sa aj na druhú stránku veci. Aj ten najkvalitnejší systém je v tomto prípade doslova existenčne odkázaný na kvalitu cestnej infraštruktúry a predovšetkým jej dopravného značenia. Tá v našich podmienkach často pokrivkáva.
12. Inteligentný rýchlostný asistent
Už dnes sa ním môžu popýšiť niektoré luxusné modely. Okrem údajov z dopravných značiek si pomáha aj navigačnými podkladmi GPS prenosom či topografiou terénu. Náš komentár: Určite zaujímavá funkcia, ktorá pomáha vodičovi lepšie zvládnuť nástrahy napr. pri prejazde jemu neznámym prostredím. Úprimne si ale nasadenie tejto technológie aj do tých najlacnejších modelov nevieme veľmi predstaviť. S určitosťou možno povedať, že to bude mať vplyv na ich nadobúdaciu cenu.