Žilinský Večerník

24. november 2024 | Emília
| -9°C

Spravodajstvo

Výsledky inventarizácie nevylučujú chyby. Práce na D1 majú obnoviť na budúci rok

Inventarizácia diaľničného úseku Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala je oficiálne ukončená. Informovali o tom uplynulý týždeň zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na stavenisku vo Višňovom. Stavba je v súčasnosti rozostavaná len zhruba na 42 % a slovensko-talianskemu konzorciu bude podľa NDS vyplatených ešte 25 miliónov eur.

16.07.2019 | 09:30

Slovensko-talianske konzorcium Dúha – Salini Impregilo opúšťa stavbu vo Višňovom nadobro. Inventarizácia, ktorej cieľom bolo stav stavby zmapovať, je podľa diaľničiarov hotová. Úsek je dnes rozostavaný ani nie na polovicu a dokončené sú vraj, paradoxne, len tie najjednoduchšie prvky.

Podľa národnej diaľničnej je tiež zrejmé, že nie všetky z nich sú urobené stopercentne. „To, čo bolo vyplatené, bolo postavené kvalitne, ale chýb je celý rad a bude to zložitý proces odstraňovania,“ konštatuje investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.

SÚŤAŽNÝ DIALÓG
Súťaž na nového zhotoviteľa plánuje NDS vypísať v auguste. Práce by sa tak mali opäť rozhýbať v nasledujúcom roku. „Chceme, aby tu bol skúsený zhotoviteľ, ktorý sa vie vynájsť aj pri menšom počte informácií a navrhnúť nové, technicky akceptovateľné riešenia. Preto sme vybrali formu súťažného dialógu, kde budeme s potenciálnymi zhotoviteľmi o tom, čo ich čaká, otvorene diskutovať,“ dopĺňa generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

Ďalšie súťaže na dodávateľov technológie či strediska správy a údržby diaľnic chcú diaľničiari vypísať počas druhého polroka 2019. „V zmysle dohody a po vykonaní inventarizácie NDS uhradí združeniu 24,8 milióna eur bez DPH. Táto suma zahŕňa platby za vykonané práce, cenu za zabudovateľný materiál a technologické zariadenia určené pre výstavbu, vyplatenie zádržného, cenu za projektovú dokumentáciu a inžiniersku činnosť,“ informuje NDS o ďalších platbách.

Celkové náklady na výstavbu úseku D1 národná diaľničná odhaduje do 540 miliónov eur bez DPH.

ČIERNA DIERA SLOVENSKA?
NDS ukončila kontrakt s konzorciom v marci tohto roku a novú bankovú záruku zložilo o niekoľko týždňov nato. Pre zaujímavosť doplňme, že taliansky zhotoviteľ sa rozlúčil so stavbou pomerne rázne. Každý tunel má symbolickú sošku, ktorá je určitým symbolom aj ochrancom. Bývalý stavebník sošku sv. Barbory z priečelia tunela odstránil. „Je to dokumentácia toho, že nie sme v priateľskom vzťahu,“ uzatvára investičný riaditeľ NDS.

Na sumarizáciu prác, ktorá vzišla z inventarizácie, v nasledujúcich dňoch zareagovali aj opoziční poslanci tlačovou konferenciou. Upozornili, že o tom, v akom stave je stavba, nemajú dôkazy, no vraj je viditeľne poškodená.

„Podľa týchto fotografií je zjavné, že vidieť praskliny na tunelových obvodoch. Je teda jasné, že nedávno boli v tuneli popraskané betónové konštrukcie a ak doteraz neboli opravené, bude ich potrebné urobiť nanovo. Na základe písomných dôkazov si NDS v máji objednala firmu na sken tunela. Výsledky vraj dopadli dosť zle a kto zaplatí peniaze za chyby?“ poukázal odborník OĽaNO na dopravu Jiří Kubáček.

Foto: autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod