Žilinský Večerník

23. november 2024 | Klement
| -9°C

Kultúra

Výstava prepája fyzickú prácu, umeleckú a architektonickú reflexiu

Na jar sa ukončila základná rekonštrukcia Novej synagógy v Žiline a začal sa v nej rozbiehať kultúrny program.

06.07.2017 | 14:59

 

Pracovná výstava je pomlčkou medzi týmito dvoma fázami, pokusom prejsť z jednej do druhej čo najplynulejšie. Preto sa organizátori a kurátori rozhodli nevystavovať už hotové diela, ale od konca apríla sa začali zaoberať Novou synagógou a uvažovať o modernistickej architektúre a jej limitoch vzhľadom na súčasnosť.

MODERNISTICKÁ ARCHITEKTÚRA

„Prizvali sme súčasných umelcov, architektov a teoretikov zo Slo­venska aj zahraničia, aby spolu s nami strávili tvorivý čas v No­vej synagóge počas posledných rekonštrukčných prác,“ povedala kurátorka výstavy Ivana Ruma­nová. „Ich reflexia modernistickej architektúry a Behrensovej tvorby sa bude konať paralelne s dokon­čovacími prácami a ich rezidencie sa stanú plnou súčasťou procesu rekonštrukcie.“
„Pracovná výstava vytvorí čas a priestor, kedy sa náš tím môže v kolotoči prác a administratívy nadýchnuť a dopriať si pohľad z odstupu na to, čo robíme. Skú­mať, ako otázky, ktoré riešime pri otváraní kultúrnej inštitúcie v Ži­line, rezonujú s prístupmi disku­tovanými na medzinárodnej ume­leckej scéne,“ vysvetlil iniciátor rekonštrukcie Novej synagógy Ma­rek Adamov.

SKÚMANIE, SKÚŠANIE

Architekti z nemeckého Studia Miessen a slovenského štúdia Plural, Martin Zaiček a umelky­ňa Magda Stanová, sa vo svojich intervenciách počas Pracovnej výstavy zaoberajú tým, ako sa modernistický a pôvodne sakrál­ny priestor transformuje na in­štitúciu, ktorá chce byť otvorená a inkluzívna. „Chceme skúmať, akú kultúrnu infraštruktúru má v súčasnosti zmysel budovať v da­nom kontexte, pre koho, z akých zdrojov, aké typy vzťahov možno navrhnúť medzi divákmi, priesto­rom, inštitúciou a urbánnym pro­stredím, ako pracovať s inklu­zívnosťou a neskĺznuť pritom do zaliečania sa divákom,“ vyslovil Martin Jančok z architektonického štúdia Plural, ktorý viedol rekon­štrukciu Novej synagógy.
Vizuálna umelkyňa, bratislav­ská rodáčka a lektorka na Harvarde Katarina Burin zároveň s teoreti­kom architektúry Petrom Szalayom a umelcom Martinom Piačekom uvažujú o tom, v akom vzťahu sú pamäť a dejiny.
Architekt Jakub Kopec, umelec a dizajnér Tomáš Libertíny, ktorý tvorí objekty v spolupráci so včelami, ďalej nemecké umelecké zoskupenie The Society for Nontrivial Pursuits a zvukový umelec Matúš Kobolka tematizujú radikálnu zmenu per­spektívy, ktorá smeruje od človeka k zvieratám, algoritmom, umelej in­teligencii, mikroorganizmom a iným neľudským faktorom v umení, filo­zofii, dizajne, ale aj v každodennosti. Výstava potrvá do 22. júla 2017.

Foto: archív Novej synagógy

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod