Pracovná výstava je pomlčkou medzi týmito dvoma fázami, pokusom prejsť z jednej do druhej čo najplynulejšie. Preto sa organizátori a kurátori rozhodli nevystavovať už hotové diela, ale od konca apríla sa začali zaoberať Novou synagógou a uvažovať o modernistickej architektúre a jej limitoch vzhľadom na súčasnosť.
MODERNISTICKÁ ARCHITEKTÚRA
„Prizvali sme súčasných umelcov, architektov a teoretikov zo Slovenska aj zahraničia, aby spolu s nami strávili tvorivý čas v Novej synagóge počas posledných rekonštrukčných prác,“ povedala kurátorka výstavy Ivana Rumanová. „Ich reflexia modernistickej architektúry a Behrensovej tvorby sa bude konať paralelne s dokončovacími prácami a ich rezidencie sa stanú plnou súčasťou procesu rekonštrukcie.“
„Pracovná výstava vytvorí čas a priestor, kedy sa náš tím môže v kolotoči prác a administratívy nadýchnuť a dopriať si pohľad z odstupu na to, čo robíme. Skúmať, ako otázky, ktoré riešime pri otváraní kultúrnej inštitúcie v Žiline, rezonujú s prístupmi diskutovanými na medzinárodnej umeleckej scéne,“ vysvetlil iniciátor rekonštrukcie Novej synagógy Marek Adamov.
SKÚMANIE, SKÚŠANIE
Architekti z nemeckého Studia Miessen a slovenského štúdia Plural, Martin Zaiček a umelkyňa Magda Stanová, sa vo svojich intervenciách počas Pracovnej výstavy zaoberajú tým, ako sa modernistický a pôvodne sakrálny priestor transformuje na inštitúciu, ktorá chce byť otvorená a inkluzívna. „Chceme skúmať, akú kultúrnu infraštruktúru má v súčasnosti zmysel budovať v danom kontexte, pre koho, z akých zdrojov, aké typy vzťahov možno navrhnúť medzi divákmi, priestorom, inštitúciou a urbánnym prostredím, ako pracovať s inkluzívnosťou a neskĺznuť pritom do zaliečania sa divákom,“ vyslovil Martin Jančok z architektonického štúdia Plural, ktorý viedol rekonštrukciu Novej synagógy.
Vizuálna umelkyňa, bratislavská rodáčka a lektorka na Harvarde Katarina Burin zároveň s teoretikom architektúry Petrom Szalayom a umelcom Martinom Piačekom uvažujú o tom, v akom vzťahu sú pamäť a dejiny.
Architekt Jakub Kopec, umelec a dizajnér Tomáš Libertíny, ktorý tvorí objekty v spolupráci so včelami, ďalej nemecké umelecké zoskupenie The Society for Nontrivial Pursuits a zvukový umelec Matúš Kobolka tematizujú radikálnu zmenu perspektívy, ktorá smeruje od človeka k zvieratám, algoritmom, umelej inteligencii, mikroorganizmom a iným neľudským faktorom v umení, filozofii, dizajne, ale aj v každodennosti. Výstava potrvá do 22. júla 2017.