Ide o výsledok minulotýždňového rokovania predsedu vlády SR Roberta Fica, ktorý sa v Žiline stretol so zástupcami petičných výborov za urýchlenie dostavby diaľnic D3 na Kysuciach a D1 na Liptove. Robert Fico na tlačovej konferencii po rokovaní s petičiarmi uviedol, že výstavba týchto diaľnic je pre neho prioritou. „Nech ktorýkoľvek úradník píše, čo chce, D1 a D3 sú priority, ktoré sú zakotvené v programovom vyhlásení vlády, a to je pre mňa sväté. Môžem potvrdiť, že pokiaľ ide o výstavbu dvoch omeškaných úsekov na D3, financie sú k dispozícii.“ Objem financií v rozmedzí od 18 do 19 miliónov eur bude vyčlenený na potrebnú dokumentáciu a prípravné práce. Robert Fico tiež na margo nedorozumení a nepravdivých informácií, ktoré sa podľa jeho slov v súčasnosti šíria bez akýchkoľvek podkladov, podotkol, že žiadny kraj na Slovensku nebol v rámci diaľnic taký zainvestovaný ako práve Žilinský kraj. Ak by sme totiž podľa neho dali dohromady všetky úseky, ktoré sú dnes rozostavené a na ktorých sa pracuje, hovoríme o dvoch miliardách eur. „Vážim si túto petíciu, pretože je profesionálna a odborná. Je vedená starostami, primátormi a podnikateľmi, ktorí majú záujem veci riešiť. Peniaze na dokumentáciu v roku 2018, ako som už povedal, sú,“ ubezpečil.
VIKTOR STROMČEK BUDE KONTAKTNOU OSOBOU
Robert Fico na rokovaní požiadal štátneho tajomníka ministerstva dopravy Viktora Stromčeka, aby bol kontaktným bodom pri komunikácii s petičnými výbormi. „Na to, aby ľudia pracovali s presnými informáciami, navrhujem, aby petičné výbory pre D3, ako aj pre D1, pokiaľ ide o Ružomberok, mali za kontaktnú osobu, na ktorú sa môžu hocikedy obrátiť, pána štátneho tajomníka,“ predniesol svoj návrh Robert Fico. Súčasne vyzval opozíciu (pokiaľ ide o infraštruktúru), aby prestala politikárčiť a podporila otvorenie dlhovej brzdy. „Opätovne vyzývam opozíciu, aby prestala robiť politiku čím horšie, tým lepšie. Potrebujeme tieto finančné zdroje, aby sme mohli intenzívnejšie pracovať na príprave ďalších úsekov,“ doplnil. Ako ďalej skonštatoval, pri zdravých verejných financiách, ktoré Slovensko má, je Boží hriech nevyužiť otvorenie dlhovej brzdy.
S PROTESTMI NEKONČIA
Primátor Ružomberka Igor Čombor, ktorý na rokovaní zastupoval Iniciatívu stredné Slovensko, po stretnutí priznal, že je lepšie, keď sa vec rieši, ako keď sa vôbec nerieši. „Dozvedeli sme sa dve pragmatické veci, ktoré by sme mohli kladne využiť pri riešení nášho veľkého problému. Založili sme Iniciatívu stredné Slovensko, do ktorej sa zapojili primátori všetkých miest Banskobystrického kraja, Liptova, Oravy aj stovky ďalších starostov. Bojujeme za to, aby sa úsek diaľnice D1, ktorý ide cez Liptov, úsek Ivachnová – Hubová, Hubová – Turany, čo najskôr dostaval. Nie je dobudovaná základná infraštruktúra, trpí tým jednoducho celá krajina a trpíme aj my na strednom Slovensku,“ priznal primátor Ružomberka. Zástupca Iniciatívy stredné Slovensko ďalej avizoval, že budú pokračovať v petíciách vo všetkých dedinách a mestách na strednom Slovensku. „Chceme, aby sa konečne cesta stavala a nie sa o nej len hovorilo a nič sa dokopy nedialo. Ľudia sú nešťastní, zúfalí a pesimisticky naladení, že naše Slovensko si nedokáže vybudovať modernú cestnú sieť,“ dodal Igor Čombor.
DLHOVÁ BRZDA JE OBĽÚBENOU TÉMOU
Predseda petičného výboru za urýchlenie dostavby diaľnice D3 Ľubomír Jánoška o skončení protestov nehovorí. „Teraz dostaneme harmonogram výstavby, ktorý buď bude aspoň sčasti spĺňať požiadavky regiónu, alebo nie. Podľa toho sa petičný výbor dohodne, ako bude pokračovať s protestmi. Určite však budú ešte tento rok. Región mal mať diaľnicu už pred 20 rokmi,“ vyjadril sa po skončení rokovania s Robertom Ficom. Podľa jeho slov je dnes uvoľňovanie dlhovej brzdy obľúbenou témou. V súčasnosti ju však podľa Ľubomíra Jánošku nepotrebujeme, pretože nie je nič pripravené. „Potrebujeme len časť peňazí, z ktorých sa vykúpia pozemky či nakreslia projekty. Až potom sa môže uvažovať o nejakých ďalších zdrojoch peňazí,“ dodal na záver.