Považská galéria umenia v Žiline sa špecializuje na súčasné a aktuálne umenie. Ako jediná už od polovice 90. rokov zbiera diela, ktoré sú objektmi, inštaláciami, videoinštaláciami, jednoducho formami, ktoré nie sú tradičnými médiami. Na zákla-de toho vznikol nápad vytvoriť projekt Prvé múzeum intermédií, ktorého ambíciou bolo ukázať, že takéto diela sú už trvalou súčasťou novšej histórie slovenského umenia a je záujem o to, aby sa i také dielo stalo zbierkovým predmetom, obzvlášť v galérii, ktorá má dlhodobú históriu získavania týchto diel do zbierky. „Chceli sme, aby návštevníci vedeli, čo je objekt, čo je inštalácia, čo je video, čo videoinštalácia, jednoducho formy, ktoré sa označujú ako intermediálne umenie alebo nové médiá,“ vysvetlila Mira Sikorová-Putišová, kurátorka a autorka koncepcie.
PMI II
Prvý diel projektu Prvého múzea intermédií teda predstavoval rôzne objekty, inštalácie i video. Mnohí z nás majú isto ešte doteraz v pamäti napríklad rohaté vajíčka – inštaláciu z piatich objektov Laca Terena. Expozíciu otvorili v roku 2012. V tomto roku na ňu nadviazal projekt Prvé múzeum intermédií II s podtitulom Medzi informáciou a pamäťou, ktorý z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Autorka koncepcie do nej sústredila šesť autorov s dielami, ktoré sa zaoberajú fenoménom alebo problematikou pamäti a informácie v rôznych autorských prístupoch.
PAMÄŤ – FREKVENTOVANÁ TÉMA
„Pamäť je stále frekventovaná téma v umení,“ prezradila. „Umelci sú senzitívni na rôzne spoločenské zmeny, sú barometrom situácie, ktorá je okolo nás, vnímajú ju v širších i historických súvislostiach. Diela v expozícii sprostredkúvajú pohľad na fenomén pamäti ako problematiky prítomnej v slovenskom umení po roku 1989,“ priblížila nám kurátorka.
Prezentujú ju diela s leitmotívom reflexie skúseností z minulosti – ako foriem osobnej pamäti či, naopak, podávanej cez optiku kolektívneho videnia. Ako nám tiež prezradila, diela tematizujú i prítomnosť tzv. historickej pamäti, no i riziko jej zlyhávania, ako v realizáciách Juraja Bartuzsa a Antona Čierneho, ktoré sú odkazmi na 2. svetovú vojnu. Alebo o nej komunikujú cez úzko vymedzený individuálny (telesný) rámec, čo možno vidieť v objekte Ilony Németh, v ktorom sa nachádzajú nakumulované vlasy, čiže je akýmsi „pamäťovým archívom“ odkazujúcim na identity neznámych ľudí.
INFORMÁCIA – PAMÄŤOVÁ STOPA
Informácia, ktorá inak tvorí aj bázu pre vytváranie pamäťových stôp, čím je s pamäťou úzko spätá, zastrešuje skupinu ďalších realizácií vytvárajúcich tematický pendant k predošlým dielam. Charakterizujú ich procesy metaforického i reálneho uchovávania informácie. Predstavuje ich inštalácia Romana Ondáka, jedného z najznámejších slovenských umelcov v zahraničí. „Volá sa Zázračné dieťa a pozostáva z troch častí – stôl, stolička, stolčeky a na nich sú uložené akváriá, v ktorých sú vo formaldehyde naložené knihy. Autor ňou evokuje nielen určité zastavenie sa v čase, ale i moment večného udržania i „uchovania“ informácií.
„Vo viacerých dielach je obsahom informácie i vizuálne umenie samotné, čím sa stáva podnetom pre úvahy o prevádzke umenia, jeho podstate a jeho prenikaní do každodennosti. Vidíme to v dielach Stana Masára, ktorý výrazne zjednodušenou formou prepísal viacero ikonických diel slovenského umenia 20. storočia, no pritom zachoval podstatu – esenciu ich vizuálnej informácie, a Petra Rónaia, ktorého inštalácia je jednak určitým autorským archívom, no zároveň informáciou o tom, že autor poníma umenie, svoju umeleckú prax a bežnú realitu ako neoddeliteľné a prekrývajúce sa oblasti,“ povedala Mira Sikorová-Putišová.
Diela – akvizície prezentované v aktuálnej expozícii Prvého múzea intermédií II získala galéria postupne v rozmedzí rokov 1993 – 2015, najmä formou nákupov, no i darov od autorov.
SATELIT
Súčasťou expozície je projekt Prvé múzeum intermédií II – Satelit. Ide o rozšírenú prezentáciu autorov z expozície Prvé múzeum intermédií II, ktorá bude obmieňaná v pravidelných cykloch. „Jeho cieľom je ešte viac roztvoriť pohľad na tvorbu jednotlivých výtvarníkov prezentovaných prácou v aktuálnej expozícii.“
Aktuálny príspevok Stana Masára Portréty inštitúcií (séria ART PLAN), 2017 je sériou malieb ako alúzií/pripodobení navigačných tabuliek z prestížnych múzeí umenia v Európe. „Vychádza z línie jeho programu, v ktorej sa zamýšľa nad mechanizmami prezentácie vizuálneho umenia, kde svet, obrazne povedané, „za“ umením, ktoré môžeme bežne vidieť vo výstavných miestnostiach, nie je druhotný. Naopak, je dôležitou súčasťou tohto komplexu, avšak neviditeľnou a zdanlivo nepodstatnou,“ vysvetlila nám kurátorka. Umelec vybrané tabuľky (napríklad Fortsetzung der Ausstellung – Exhibition Continues z Hamburger Bahnhoff/ Staatlichen Museen v Berlíne) so zachovaním príslušného typu písma a grafiky prepisuje do malieb väčších formátov, čím ich situuje do pozície autonómnych umeleckých diel.