Výstavba 11-kilometrového úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za približne 427 miliónov eur sa v minulosti dostala do povedomia verejnosti práve v čase, keď sa zistilo, že ministerstvo spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou k úseku neobstarali diaľničný privádzač a titulky mnohých slovenských médií tak v tom čase poukazovali na to, že diaľnica dočasne skončí v poli. Privádzač Lietavská Lúčka – Žilina umožní napojenie diaľnice D1 cez diaľničnú križovatku Lietavská Lúčka na cestu I/64 v križovatke Solinky.
Zhotoviteľom diaľničného úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorého súčasťou sú dva dvojrúrové tunely Ovčiarsko a Žilina, je združenie spoločností Doprastav, Strabag, Váhostav a Metrostav. Časť diaľnice D1, ktorá sa ďalej napojí na rozostavaný úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové, mala byť pôvodne dokončená v uplynulom roku, omeškanie však podľa informácií Národnej diaľničnej spoločnosti spôsobili nepredvídané geologické udalosti počas razenia tunelov. Na sprejazdnenie úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka je podľa NDS potrebné dokončiť ešte takmer 2,6 kilometrov dlhý diaľničný privádzač a časti križovatky Lietavská Lúčka. Zhotoviteľom privádzača za približne 14 miliónov eur je spoločnosť Metrostav.
„Robíme všetko preto, aby na seba nadväzujúce úseky Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a privádzač Lietavská Lúčka - Žilina boli prepojené križovatkou a prevádzka úseku spoločne s privádzačom bola spustená v tomto roku,“ povedala pre Žilinský večerník hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Tranzit skomplikuje situáciu
Napriek tomu, že NDS si od otvorenia diaľničného úseku sľubuje plynulosť či rýchlosť premávky, v krajskom meste dôjde podľa odborníkov po takomto kroku k zhoršeniu už aj tak kritickej dopravnej situácie. „Spustením prevádzky diaľničného úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka na diaľnici D1 a privádzača Lietavská Lúčka – Žilina ku koncu roka 2019 môžeme predpokladať, že dôjde k totálnemu zablokovaniu dopravy v krajskom meste Žilina. Môže dôjsť k nadmernému zhusteniu dopravy v centre mesta, kam by sa dostali i motorové vozidlá, ktoré cez mesto len tranzitujú,“ upozornila hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Martina Remencová.
V uplynulom období vznikla v súvislosti s pretrvávajúcimi dopravnými problémami v kraji špeciálna pracovná skupina, ktorá je zložená z odborníkov zo ŽSK, mesta Žilina a Národnej diaľničnej spoločnosti. Cieľom skupiny je podľa Žilinskej župy pripravovať podklady pre urgentné riešenie problémov v oblasti dopravy a na jej stabilizáciu zároveň vytvárať čo najväčší tlak.
Spustenie diaľničného úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka podľa Jána Čelka z katedry cestného staviteľstva Žilinskej univerzity v Žiline (UNIZA) najviac zasiahne práve vodičov v smere z Rajeckej doliny. „Nová križovatka v Lietavskej Lúčke nebude mať priame napojenie na Rajeckú dolinu. Vozidlá z diaľnice sa budú musieť privádzačom vrátiť k obchodnému domu Metro, po malej okružnej križovatke prejsť na súčasnú svetelne riadenú križovatku s I/64 a odbočením vľavo pokračovať na Bytčicu a ďalej,“ hovorí Ján Čelko.
Ešte komplikovanejšia situácia však podľa neho nastane v smere od Rajca do mesta. „Priame prepojenie na svetelnej križovatke bude zrušené, vozidlá na križovatke odbočia vpravo, prejdú na malú okružnú križovatku, kde sa otočia a prejdú na Rajeckú cestu – privádzač v smere do centra. Už pri súčasnej komplikovanej situácii na svetelnej križovatke to bude znamenať významné zhoršenie dopravného stavu, predovšetkým vzhľadom na predĺženie trasy cez malú okružnú križovatku pri Metre,“ pokračuje Čelko s tým, že rozsah celkového vplyvu na dopravnú situáciu bude podľa jeho ďalších slov vo veľkej miere závisieť práve od správania sa vodičov. „Dá sa čiastočne ovplyvniť dopravným značením a smerovaním dopravy v Hričovskom Podhradí na Martin po súčasnej D3 a cez mesto po Ľavobrežnej, respektíve po 3. okruhu. Pokiaľ budú vodiči využívať nový úsek na tranzit v smere Martin, tak spolu s cieľovými cestami do Žiliny sa výrazne zvýši zaťaženie Rajeckej cesty a priľahlých komunikácií smerujúcich do centra mesta,“ uzatvára Ján Čelko.
Postačí značenie?
V dopravno-inžinierskej analýze pre stav bez tunela Višňové sa podľa informácií NDS uvažuje s hodnotou 6864 vozidiel, ktoré by denne prešli úsekom D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Podľa diaľničiarov však bude táto hodnota znížená najmä v počte nákladných vozidiel, nakoľko ich tranzit vraj bude na úseku dočasne vylúčený. „Z hľadiska smerovania vodičov sa v súčasnosti pripravuje návrh dočasného veľkoplošného dopravného značenia, ktoré bude smerovať tranzitnú dopravu dočasne (do spustenia tunela Višňové) na cestu I/60 (Ľavobrežná), teda tak ako to je v súčasnosti,“ doplnila hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Návrh spoločnosti, ktorá v dotknutom území projektuje dopravné značenie, je zo strany radnice a župy považovaný za nedostatočný. „Preto boli navrhnuté i ďalšie spôsoby, ako vylúčiť, resp. obmedziť pohyb tranzitných vozidiel smerom k centru mesta. Tieto návrhy budú spoločnosťou vyhodnotené. Spoločne s mestom tiež požadujeme, aby sa okrem dočasného dopravného značenia a informačných tabúľ vytipovali kritické miesta v meste, kde problémy môžu kulminovať a hľadali sa i investičné riešenia, ktoré ohrozené miesta odľahčia,“ vysvetľuje hovorkyňa ŽSK Martina Remencová. Odstrániť komplikácie a docieliť efektívne využitie vybudovaného diaľničného úseku by sa tak malo podariť až po tom, ako sa dobuduje nadväzujúci úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Ten mal byť dokončený v závere tohto roka, jeho meškanie sa však vzhľadom na vzniknuté komplikácie zo strany zhotoviteľa odhaduje minimálne na ďalšie dva roky.