VARÍN. K zníženiu rýchlosti o 20 km/h na úseku medzi Varínom a Krasňanmi (za bývalým družstvom) došlo na začiatku minulého mesiaca. „Trvalé zvislé dopravné značenie znižujúce najvyššiu dovolenú rýchlosť z 90 km/h na 70 km/h bolo v uvedenom úseku cesty č. II/583 osadené 9. až 10. októbra 2019,“ informovala hovorkyňa žilinskej polície Nikola Kačkovič.
Podľa správcu komunikácie Žilinského samosprávneho kraja ide o trvalé dopravné značenie navrhnuté v rámci projektovej dokumentácie na zabezpečenie bezpečnosti cestnej premávky. Mnohí vodiči si totiž tento úsek mýlili so závodnou dráhou a často šliapli na plyn viac, ako bolo dovolené. Navyše sa na ceste nachádzajú aj odbočky na vedľajšie komunikácie, čo malo za príčinu aj nedávnu dopravnú nehodu, pri ktorej sa zrazili dve autá a dodávka. „Rýchlosť bola znížená z 90 km/h na 70 km/h, ako súčasť projektu s názvom Zlepšenie dostupnosti k sieti TEN-T v regióne Horné Považie – II. etapa,“ uviedla hovorkyňa ŽSK Martina Remencová.
Veľmi problematická je v tomto úseku cesty aj križovatka medzi Varínom a Gbeľanmi, kde sa odohralo už niekoľko tragických nehôd aj s chodcami. Dlhodobo sa diskutuje o tom, že križovatka je navrhnutá nešťastne a treba tam urobiť opatrenia, ktoré by znížili riziko nehodovosti. Pre zlú povesť jej medzičasom prischlo pomenovanie „križovatka smrti“. Ako sme sa dozvedeli od župy, jej kompletná úprava je už na spadnutie. „Aktuálne je tento projekt v prípravnej fáze. Po vybavení všetkých príslušných povolení bude nasledovať súťaž na zhotoviteľa. Predpokladáme, že k realizácii križovatky sa pristúpi v roku 2021,“ informovala hovorkyňa župy.
OSVETLENÝ PRIECHOD PRE CHODCOV
Cieľom kompletnej úpravy križovatky je bezpečný priechod pre chodcov cez frekventovanú cestu a tiež bezpečný a plynulý prejazd vozidiel. To chce správca dosiahnuť prostredníctvom niekoľkých opatrení. „Na ceste dôjde k výmene obrusnej vrstvy so zvýšenou drsnosťou a rozdielnou farebnosťou v kombinácii s optickou psychologickou brzdou. Dopravné značenie sa zjednotí a bude vo zväčšenom rozmere. V rámci križovatky bude riešený chodník pre peších a cyklistov. Priechod pre chodcov bude v červeno-bielom vyhotovení, bude vybavený samostatným osvetlením s premenlivou intenzitou pri detekcii pohybu chodca. Súčasťou chodníka bude pás pre nevidiacich. V mieste priechodu pre peších bude chodník riešený bezbariérovo s prevýšením dva centimetre nad vozovkou,“ uviedla k plánovanej rekonštrukcii nebezpečnej križovatky Martina Remencová.