Na železničnej stanici v Bytči minulý pondelok minister dopravy Ján Počiatek slávnostne poklepal základný kameň nového úseku modernizovanej železničnej trate medzi Považskou Teplou a Žilinou. Dvadsaťdva kilometrov železničnej trate prinesie zvýšenie rýchlosti vlakov až do 160 km/h a úsporu cestovného času na trati medzi Bratislavou a Žilinou. Niekoľkých obyvateľov Bytče však znepokojila správa, že odpad zo stavby vyvážajú na štrkoviská pri Váhu. Obávali sa, že môže ísť o nebezpečný odpad, ktorý by mohol ohroziť životné prostredie.
BYTČA. „Zmodernizovaný železničný koridor od Bratislavy cez Trnavu, Trenčín a Žilinu, ako aj jeho plánované pokračovanie ďalej na východ aj sever Slovenska, výrazne skráti čas, ktorý ľudia či prepravované tovary na tejto trati strávia. Zvýši sa bezpečnosť cestujúcich, ale vďaka vybudovaniu mimoúrovňových krížení aj bezpečnosť ľudí žijúcich v okolí trate. A v neposlednom rade sa zvýši aj konkurencieschopnosť celého regiónu, pretože firmy v okolí budú mať kvalitné napojenie na európsku železničnú sieť,“ povedal počas slávnostného príhovoru Ján Počiatek.
Účelom modernizácie železničnej siete ŽSR je zlepšenie technického stavu infraštruktúry, ktorá je súčasťou siete TEN-T a európskeho železničného koridoru č. V. Okrem komplexnej modernizácie železničnej trate, trakčného vedenia, zabezpečovacieho a oznamovacieho zariadenia budú do februára 2017 vybudované, resp. zmodernizované aj nástupištia s bezbariérovým prístupom pre cestujúcich a mimoúrovňové kríženia železničnej trate pre cestnú dopravu, resp. pre verejnosť. Stavba bude realizovaná bez úplného vylúčenia prevádzky. Celkové stavebné náklady na modernizáciu tohto úseku sú vo výške 153 mil. eur. Výška nenávratného finančného príspevku z eurofondov je 113 mil. eur, projekt bude financovaný zo súčasného a budúceho programového obdobia. Z nového finančného rámca eurofondov má ministerstvo dopravy v pláne realizovať aj susedné úseky železničnej trate Púchov – Považská Teplá a nadväzujúcu železničnú infraštruktúru v uzle Žilina.
Bytčania si všimli, že odpad z trate vyvážajú na štrkoviská blízko rieky Váh. Obávajú sa, že v prípade, ak by to bol nebezpečný odpad, mohlo by dôjsť k vážnemu znečisteniu životného prostredia.
„Pod koľajami bagrujú asi meter do hĺbky. Oslovili sme odborníkov, ktorí nám potvrdili, že je tam možnosť, že sa tam nachádzajú látky, ktoré by mohli byť zdraviu škodlivé. Obávame sa, či nemôže dôjsť ku kontaminácii spodných vôd,“ povedal nám mestský poslanec Milan Ovseník.
Hovorkyňa ŽSK Martina Pavlíková pre Žilinský večerník potvrdila, že odpad, ktorý vybagrujú z trate, vozia na štrkoviská pri Bytči. „Táto zemina je tam vyvážaná na základe predchádzajúcich súhlasov samotných štrkovísk, a to na miesta presne nimi určené. V prípade odvozu odpadu na štrkoviská nejde o nebezpečný odpad,“ povedala.
Podľa hovorkyne sú kvalitatívne a ekologické ukazovatele materiálov kontrolované. Zeminu, ktorú klasifikujú ako nebezpečný odpad, zneškodňuje firma s povolením na túto činnosť formou tzv. biodegradácie.
Železnice Slovenskej republiky majú uzatvorenú Zmluvu o dielo so združením TEBS, ktoré vykonáva modernizáciu trate. „Pre Združenie TEBS je zmluvným partnerom pre likvidáciu nebezpečného odpadu spoločnosť ŽSD Slovakia, pričom ŽSD zabezpečuje aj všetky doklady potrebné k likvidácii nebezpečného odpadu. Vzhľadom k rozmanitosti nebezpečného odpadu je nutná participácia viacerých špecializovaných firiem. V prípade nebezpečného odpadu sú spoločnosti vyberané podľa druhu a miesta vzniku, vždy na konkrétnu zákazku - napríklad spoločnosť ASTANA ako likvidátor azbestu z demolácií,“ uviedla Martina Pavlíková. Prednosta Okresného úradu v Bytči Andrej Gallo nám potvrdil, že podľa analýzy, ktorú má k dispozícii jeho odbor životného prostredia, nie je predpoklad znečistenia spodných vôd a životného prostredia.
Je vybagrovaná zemina nebezpečná? Ministerstvo tvrdí, že nie.
Michal Filek
Snímka Pavol Ďurčo