Podľa vedenia mesta zaberajú dodávky a nákladné vozidlá nad päť metrov na najväčších žilinských sídliskách Hájik, Solinky a Vlčince príliš veľa miesta. Radnica sa pritom odvoláva na množiace sa sťažnosti obyvateľov, ktoré upozorňujú na parkovanie firemných dodávok v obytných zónach. Od obmedzenia, ktoré nadobúda účinnosť práve v týchto dňoch, si mesto podľa jeho hovorkyne sľubuje zvýšenie parkovacích kapacít. „Podľa realizovaného prieskumu, počas ktorého sa sčítavali vozidlá s dĺžkou presahujúcou päť metrov, parkuje na sídliskách Hájik, Solinky a Vlčince v pracovný deň spolu 146 vozidiel, cez víkend ich bolo 167,“ informovala hovorkyňa mesta Barbora Zigová. Podľa informácií radnice ide väčšinou o veľké dodávky, často zaberajúce aj dve parkovacie miesta, preto je cieľom mesta to, aby štandardné parkovacie miesta slúžili štandardným vozidlám a nie nákladným, ktoré majú parkovať v sídlach firiem. Dodržiavanie zákazu radnica plánuje aj pravidelne kontrolovať. „Spočiatku to bude ako v mnohých ďalších prípadoch riešené dohovorom, neskôr aj sankciami. Výška sankcie je maximálne 50 eur,“ upresnila hovorkyňa mesta.
NARIADENIE CHCÚ ROZŠÍRIŤ
Obmedzenie parkovania nadrozmerných dodávok je podľa jej ďalších slov len jedným z mnohých opatrení, ktoré majú prispieť k zlepšeniu situácie s parkovaním na žilinských sídliskách. „Vyzdvihnem len niekoľko, ktoré sa už spustili, prípadne sa realizujú priebežne. Ide o odstraňovanie vrakov, ktoré je potrebné nahlasovať na Mestskú políciu v Žiline, budovanie ďalších možných parkovacích miest bez rozsiahleho zásahu do zelene, ďalej revitalizácia existujúcich parkovísk, úprava organizácie dopravy v záujme rozšírenia kapacít parkovania, projektová príprava budovania parkovacích domov na sídliskách či príprava regulácie parkovania prostredníctvom spoplatnenia,“ doplnila Barbora Zigová. Zákaz parkovania dodávok kategórie N nad päť metrov mesto plánuje v budúcnosti rozšíriť aj do častí Hliny, Malá Praha a Bôrik.
VOZIDLÁ NEMAJÚ KDE ODSTAVIŤ
Hoci si od tohto kroku mesto sľubuje zlepšenie, v uplynulých dňoch sa začali ozývať nespokojní podnikatelia, ktorí hovoria o diskriminácii a konanie zo strany mesta považujú za nesystémové. Prijať rozhodnutie bez vybudovania záchytných parkovacích miest pre takéto vozidlá vraj nebolo správne. „Obvolala som XY oddelení na mestskom úrade a nikto mi nevedel povedať, kam odstaviť dodávky. Neskôr som sa dočkala odpovede, že ide o naše auto a máme si ho odstaviť v našej réžii. Zisťovala som tiež, či sa nedá prenajať garáž, nedá. Potom som volala na mesto, či sa dá zaplatiť parkovacie miesto na dodávku, taktiež sa nedá. Keď je taký veľký problém s parkovaním, mesto malo vybudovať parkoviská na sídliskách a nie ľudí s autami zo sídlisk vyháňať. Pokiaľ sa schválilo A, malo sa zákonite schváliť aj B,“ poukazuje na problém jedna z pobúrených podnikateliek.
PROBLÉM RIEŠI LEN ČIASTOČNE
Rada Slovenskej parkovacej asociácie tvrdí, že riešenie, ktoré mesto zaviedlo, rieši komplexný problém s parkovaním na sídliskách len čiastočne. „Ako každé represívne opatrenie bez dôkladnej kontroly bude mať len minimálny až nulový efekt. Ak by mesto zabezpečilo efektívnu kontrolu, ponúka sa jedno rýchle riešenie pre parkovanie nielen dodávok, ale aj osobných automobilov. Na každom sídlisku sú obchodné prevádzky s parkovacou plochou pre zákazníkov, ktoré obchody v noci nevyužívajú,“ vysvetľuje pre Žilinský večerník Rada Slovenskej parkovacej asociácie. Mnohé obchody už dnes podľa rady pociťujú problém s ich obsadzovaním obyvateľmi z okolia a osádzajú tak rampy, aby ich vyčlenili len pre svojich zákazníkov. „Mestu sa núka spolupráca s týmito prevádzkami, ktoré by v prípade účasti mesta napríklad na financovaní vybavenia parkovacou technológiou boli ochotné tieto parkoviská zdieľať s obyvateľmi vo vybraných hodinách. Opakujeme však, že nejde o koncepčné riešenie a nerieši mnohé situácie,“ podotýka Slovenská parkovacia asociácia.
PARKOVANIE ZA MINIMÁLNY POPLATOK
Zlepšenie kolabujúcej situácie s parkovaním na žilinských sídliskách by podľa nej bolo možné napríklad spoplatnením parkovania. „Na jeden byt by sa vydala jedna parkovacia karta za minimálny administratívny poplatok a každé ďalšie vozidlo by sa spoplatnilo výrazne vyššou sumou. Predtým je však dôležité mať prehľad, koľko máme parkovacích miest a koľko vozidiel registrovaných na obyvateľov dotknutej oblasti. Jednoducho vypracovať štúdiu, ktorá navrhne aj riešenia.“ Podľa Slovenskej parkovacej asociácie je rovnako dôležité zistiť, či má mesto plochy, na ktorých môže stavať nové parkovacie kapacity, aby pri spoplatnení dalo priestor na parkovanie pre všetkých. „Poplatky by mali pokryť náklady na výstavbu nových miest a správu všetkých. Je to služba pre obyvateľov, ale musí byť jasné, že mesto má v rozpočte priestor na vykrytie týchto nákladov. Všetky riešenia sú však podmienené aktívnou kontrolnou činnosťou mestskej polície, bez ktorej nebude účinný žiadny systém,“ dodáva. Situácia s budovaním parkovacích miest na sídlisku Vlčince bola podľa hovorkyne mesta relatívne dobrá, preto tam bola možnosť dobudovať parkovacie kapacity. „Horšie to bolo na sídliskách Hájik a Solinky, kde priestorové možnosti neboli až také priaznivé ako v prípade sídliska Vlčince. Práve na sídlisku Hájik sme preto spustili projektovú prípravu prvého parkovacieho domu. Momentálne sa pripravuje štúdia parkovacích domov na Solinkách a Vlčincoch.“