Tomáš Okapal si kúpil auto cez inzerát. Vypracovali mu kontrolu originality. Neskôr však polícia zistila, že auto je kradnuté. Zobrali mu ho, lízing musí platiť ďalej a nevie, čo má robiť.
ŽILINA. „Pred štyrmi mesiacmi som kúpil auto. Sprostredkovala mi to firma, ktorá sa touto činnosťou zaoberá. Keďže to bolo auto pochádzajúce zo zahraničia, museli mi aj urobiť kontrolu originality. Po dvoch mesiacoch mi chcel niekto auto ukradnúť a pri tom ho poškodil. Dal som ho opraviť a za opravu som dal 4600 eur. Po mesiaci prišli policajti a auto mi zadržali,“ hovorí Tomáš Okapal.
Protokol nepomohol
Nepomohlo mu ani, že sa preukázal protokolom o kontrole originality. Polícia podrobila vozidlo expertíze, ktorá preukázala, že je kradnuté a že boli preklepávané a zmenené výrobné čísla. „Zaplatil som za kontrolu originality 500 eur. Polícia to nebrala do úvahy a auto zobrala,“ povzdychol si Tomáš Okapal.
Akontáciu zaplatil vo výške 6-tisíc eur, uhradil už aj 6 splátok po 250 eur, oprava auta ho vyšla na 4600 eur a kontrola originality na 500 eur. Do auta investoval už 12 600 eur a s veľkou pravdepodobnosťou oň príde. Navyše musí naďalej platiť lízing. Ako je to možné, keď kontrola originality potvrdila, že auto je v poriadku a nepochádza z trestnej činnosti?
Spoločnosť: Preveríme to!
Kontrolu originality mala na starosti žilinská spoločnosť MABACAR. Keď sme žiadali vysvetlenie, dostali sme len stručné stanovisko: „Ďakujeme za postreh, celú záležitosť prešetríme v rámci interného poriadku.“ Na otázky nám neodpovedali ani po opakovanej výzve.
Policajná hovorkyňa Jana Balogová uviedla, že momentálne prebieha vyšetrovanie a experti vykonávajú znalecké skúmanie. „Ak sa preukáže, že na vozidle boli pozmenené identifikačné znaky a polícia zistí oprávneného držiteľa, vozidlo mu vrátime,“ napísala. Pre Tomáša Okapala to však s najväčšou pravdepodobnosťou bude znamenať, že oň nadobro príde.
Od polície sme sa chceli dozvedieť aj to, či budú postihovať spoločnosť, ktorá vydala chybný protokol o kontrole originality. „Je potrebné obrátiť sa ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, nakoľko predmetná otázka nespadá do kompetencie polície a ministerstva vnútra,“ dala nám odpoveď Jana Balogová.
Podľa informácií z internetovej stránky MABACAR je účelom kontroly originality overenie spôsobilosti vozidla pre premávku, pretože prevádzkovateľ nesmie prevádzkovať vozidlo, na ktorom boli vykonané neoprávnené zmeny do identifikátorov... V tomto prípade to však zrejme prakticky neodhalili. Doplatí na to Tomáš Okapal?
Majú mať poistku
Podľa Martina Kóňu, hovorcu ministerstva dopravy, nemusí. Jednou z podstatných podmienok na získanie oprávnenia na výkon kontroly originality je podľa zákona povinnosť mať uzavretú zmluvu o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú výkonom kontroly originality. Polícia má teraz povinnosť vykonať kontrolu originality nanovo a prípad odstúpiť štátnemu odbornému dozoru ministerstva dopravy. Ten by mal potom vo veci rozhodnúť a škodu by mohla Tomášovi preplatiť poisťovňa.
Martin Kóňa ďalej pripomína, že ak identita vozidla bola neoprávnene zmenená, kúpna zmluva je neplatná a kupujúcemu vzniká nárok na vrátenie peňazí. Predávajúceho však už niet. „Kto mi má peniaze vrátiť, keď chlap, ktorý mi auto predal, už akoby neexistuje? Telefóny neberie, polícia ho nemôže vypátrať,“ hovorí Tomáš.
„Subjekt, ktorý zaplatil za nesprávne vykonanú kontrolu originality, má právo žiadať vrátenie peňazí, prípadne si môže uplatňovať náhradu ďalšej preukázanej škody. Keďže výška možnej vzniknutej škody je vždy rôzna, určuje sa mimosúdnou dohodou alebo súdnym rozhodnutím,“ uzavrel Martin Kóňa.
Michal Filek
Snímka archív