Podľa združenia totiž počet registrovaných vozidiel neustále rastie, čo má vplyv na znečistenie ovzdušia dopravou. Z toho vyplývajú zdravotné problémy pre obyvateľov. Aj keď si primátor Igor Choma závažnosť situácie uvedomuje, riešenie už vraj necháva na svojho nástupcu, ktorý bude známy po komunálnych voľbách v novembri.
„Pri príležitosti Dňa čistého ovzdušia zaslalo OZ Mulica výzvu primátorovi mesta Žiliny na opatrenie, ktoré aspoň čiastočne povedie k zníženiu znečistenia dopravou v meste Žilina. Berúc do úvahy fakt, že za posledné 4 roky sa mesto nepohlo v oblasti riešenia udržateľnej mobility, vyjadrujeme sklamanie a zároveň navrhujeme konkrétne riešenie. Je ním návrh na zákaz jazdy osobných motorových vozidiel s naftovým pohonom, ktoré nespĺňajú emisnú triedu min. Euro IV od roku 2020,“ informoval Marián Gogola z OZ.
Predseda združenia ocenil, že Žilina má skvelé plány na sieť cyklotrás, ale za posledné 4 roky sa nedočkali ani jedného nového kilometra v meste Žilina. „Naše návrhy na nové cyklotrasy a riešenia organizácie dopravy, ktoré bolo možné zrealizovať bez vplyvu na majetkovoprávne problémy, neboli vypočuté.“
K podobným reštrikciám už pristúpili aj iné mestá, najmä v Nemecku, Holandsku, Francúzsku, Veľkej Británii, Španielsku, Švajčiarsku a Nórsku. Je vraj načase, aby si závažnosť situácie uvedomili aj v Žiline. V niektorých mestách týchto krajín požadujú úplný zákaz naftových (vznetových) automobilov alebo automobilov, ktoré nespĺňajú emisnú normu Euro V a viac. Niektoré krajiny dokonca hovoria o úplnom zákaze naftových automobilov. „Nemyslíme si, že je rozdiel medzi zdravím občana v Nemecku a občana na Slovensku. Z tohto dôvodu požadujeme, aby mesto Žilina prijalo opatrenia na zníženie ďalšieho znečisťovania ovzdušia z dopravy,“ uviedol Marián Gogola.
Odborné štúdie preukázali, že znečistenie dopravy má zásadný vplyv na vyššie riziko vzniku rakoviny, astmatických, alergických ťažkostí a respiračných ochorení. Podieľajú sa na tom najmä jemné pevné častice PM10, PM2,5 a menšie. U starých motorových vozidiel často už ani nefunguje filter pevných častíc, ktorý by ich mal zachytiť a majitelia tieto filtre odstraňujú, pretože kúpa nového filtra často prevyšuje hodnotu samotného vozidla. Stačí sa pozrieť, koľko takýchto automobilov s „oblakmi“ čierneho dymu za sebou jazdí po Žiline.
„Nechceme, aby sa do Žiliny, ale ani na Slovensko dovážali staré smradiace autá a naše mestá sa stávali „smetiskom“ týchto automobilov, ktoré v západoeurópskych mestách zakázali alebo plánujú zakázať. Vymedzenie emisnej zóny iba v centre mesta Žilina, ako to mesto pred časom navrhovalo, sa nám zdá nedostatočné a nesystematické, keďže väčšina obyvateľov mesta trávi čas mimo centra, kde už je v súčasnosti doprava regulovaná. Veríme, že ochrana zdravia obyvateľov mesta, ako aj návštevníkov si zasluhuje oveľa väčšiu pozornosť, ako to bolo doteraz. Boli by sme zároveň radi, aby mesto podporovalo alternatívne a udržateľné formy dopravy. Nemáme nič proti tomu, ak si niekto kúpi motorové vozidlo, avšak jeho používanie by malo byť uvážené a v súlade s požiadavkami na zdravie a životné prostredie.“
Igor Choma síce v reakcii na výzvu vnímal snahu OZ Mulica pozitívne, ale skôr politicky ako odborne. „Iste viete, že mesto sa problematikou zavádzania obmedzení pre vozidlá na základe emisných limitov zaoberá. Nie tak dávno sme pripravili návrh VZN o dani za vjazd vozidiel do pešej zóny, ktorý obsahuje aj podmienky emisných noriem. Bohužiaľ, poslanci toto VZN nepodporili, snáď to podporia v ďalšom období. Týmto návrhom sme chceli verejnosti vydať signál, že mestu záleží na čistom ovzduší a toto opatrenie by bolo začiatkom prípravy na vyhlásenie nízkoemisnej zóny pre centrum mesta. Samozrejme, víziou nie je len centrum mesta, ale aj širšia oblasť mesta. V každom prípade, na vyhlásenie nízkoemisnej zóny a všeobecný zákaz istých vozidiel v centre mesta je potrebná vôľa mestského zastupiteľstva. Iste viete aj to, že v novembri sú voľby do orgánov samospráv a ja už nekandidujem na primátora. Preto mi vaša žiadosť prišla ako nevhodná vzhľadom na moje končiace volebné obdobie. Táto problematika si vyžaduje komplexnejšiu diskusiu a systematický prístup. To sa za mesiac a pol nedá zvládnuť a túto problematiku možno bude riešiť nové vedenie mesta. Preto ak môžete, túto požiadavku adresujte novozvolenému primátorovi po voľbách. Ďakujem za pochopenie.“
Podľa neho však mesto už viacero pozitívnych opatrení v tomto smere vykonalo. Spomenul napríklad modernizáciu vozidlového parku DPMŽ, reguláciu počtu parkovacích miest v centre mesta, revitalizáciu zelene a mestských parkov, budovanie cyklistickej infraštruktúry, ale i projekt na bezplatnú MHD a iné.