Bábkové divadlo vstúpilo do novej, 71. sezóny, počas ktorej plánuje uviesť štyri premiéry. Prvou z nich je inscenácia Zelená Krajina v réžii Martina Geišberga, ktorá je plná príbehov. Takých, v ktorých čas plynie pomaly a predsa neúprosne. Príbehov o mužovi, ktorý spoznal žraloka a pritom spieval, pretože žil. Inscenácia pútavou formou reflektuje prítomný strach. Strach zo staroby, strach zo spomalenia, z odchádzania do večnosti. Myšlienka však posmeľuje a motivuje chrániť jestvujúce a zároveň budovať nové.
INŠPRIRÁCIA Z PRÍRODY
Zelená krajina vznikla na motívy myšlienky apokalypsy. „Zdá sa mi, že sa menej zaoberáme klimatickými zmenami, no v konečnom dôsledku ma to trápi viac ako pandémia. Pohybujeme sa v momente, kedy už vietor akoby odfúkol všetko. Človek hľadá život a zisťuje, aké je to vzácne. Názov Zelená krajina je inšpirovaný od žraloka Ospalca grónskeho, ktorý sa volá inak aj Green land,“ vysvetľuje Martin Geišberg, režisér inscenácie s tým, že práve Ospalec grónsky sa dožíva viac ako 450 rokov. „To mi pripomenulo aj stromy, ktoré si ešte pamätajú Napoleona. Ľudská nadutosť je teda tiež námetom hry. Človek, ktorý tu je tak krátko, dokáže siahnuť na bytosti, ktoré tu sú toľko rokov. Použili sme básne mojej ženy a mojej dcéry, takže je to skôr poeticko-hudobné predstavenie, v ktorom sa prakticky nerozpráva. Texty sú len básne, ale vhodné aj pre detského diváka. Za mňa to funguje veľmi dobre aj u malých detí. A môže sa podariť symbióza. Skôr ide o meditatívne predstavenie,“ povedal.
VÝTVARNE SILNÁ INSCENÁCIA
Inscenácia pútavou formou reflektuje prítomný strach. „Strach zo staroby, strach zo spomalenia a z odchádzania do večnosti. Tá myšlienka posilňuje chrániť jestvujúce a zároveň aj budovať nové. Celý proces tvorby bol v znamení hľadania, hľadania rôznych výrazových prostriedkov, keďže sa nejedná o klasická text v zmysle dramatického textu. Obsah básni sa venuje spomaleniu pocitov, ktoré pociťujeme každodenne. Divák sa tak bude pozerať na pocity chlapca, ktorý prežíva smútok, radosť a všetky tieto emócie sú výtvarne zobrazené napríklad v podobe žraloka, či slimáka, ktorý sa ocitá na scéne a hovorí o spomalení a užíva si život,“ približuje tému Matej Truban, dramaturg Bábkového divadla v Žiline. Rôzne obrazy, ktoré sa ocitnú na scéne, pomenovávajú pocity. Premiéra bola 17. septembra. „Inscenácia je stavaná na tzv. Black box, kde sme sedenie pre divákov vytvorili priamo na scéne a kapacita je 40 ľudí. Takýmto spôsobom bude inscenácia o niečo intímnejšia. Režim repríz bude fungovať podľa kultúrneho semafóru. Musím konštatovať, že záujem ľudí je dosť intenzívny, čo sme zistili už počas leta na projekte Bábkač v záhrade. Vďaka podpore mesta sme mohli pozvať aj kolegov z iných miest. A tento záujem očakávame aj v tejto sezóne,“ doplnil.
EKOLOGICKÉ PLAGÁTY
Tému inscenácie podčiarkli aj cez tlačoviny, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou inscenácie, a to na ekologickom papieri, na ktorom budú vytlačené aj plagáty aj iné materiály. K dispozícii budú dokonca aj semiačka žeruchy a reďkovky.
Inscenácia je vhodná pre deti od 0 rokov. Realizáciu inscenácie z verejných zdrojov
podporil Fond na podporu umenia. „Diváčky a divákov zároveň upozorňujeme, že prevádzka divadla funguje počas zelenej a oranžovej farby okresu v režime OTP. Zároveň platí, že deti do 12 rokov môžu navštíviť predstavenia Bábkového divadla Žilina bez obmedzení, avšak s rúškom či respirátorom,“ doplnili.