Žilinský Večerník

23. november 2024 | Klement
| -6°C

Spravodajstvo

Železnice rekonštruujú trate, mesto jedného dňa možno aj stanicu

Časť podchodu Železničnej stanice Žilina je zrekonštruovaný. Prísľub o nových priestoroch železnice sa začína reálne plniť. Kedy sa ich však Žilinčania dočkajú, je stále otázne. Za hlavnú príčinu označujú Železnice Slovenskej republiky aj mesto nedostatok financií. Pracujúci na stanici zas ľudí bez domova.

01.07.2021 | 11:13

RIA FEIK ACHBERGEROVÁ, HOVORKYŇA ŽSR o dopravnom uzle Žilina aj o tom, aké je prvé opatrenie pri nevyhovujúcom stave trate:

 

Každý aspekt v doprave či už verejnej alebo osobnej musí spĺňať isté štandardy, koľaje nie sú výnimkou. Ako sa zisťuje kvalita koľajníc?

Jedným z dôležitých prvkov hodnotenia celkového stavebno–technického stavu tratí je meranie geometrickej polohy koľaje (GPK) kontinuálnym meraním meracím vozňom GPK. Trate spravované ŽSR sú každoročne merané a hodnotené jednotným hodnotiacim systémom a meracím zariadením od roku 1984. Stav trate, resp. siete na základe GPK vyjadruje absolútne číslo kvality (ACK). Na základe súčasne platných predpisových ustanovení sa traťové úseky, na ktorých je hodnota ACK za prevádzky vyššia ako 3,6, považujú za nevyhovujúce.

Po vyhodnotení merania za rok 2020 je stav tratí nasledovný: Z celkovej dĺžky meraných koľají 4 302,470 km je ACK vyššie ako 3,6 na koľajach v dĺžke 1 303,250 km. To znamená, že v nevyhovujúcom stave je 1 303,250 km koľají, čo predstavuje cca 30 % a vyžaduje si realizáciu opravných prác. Stavebno-technický stav existujúcich mostov na tratiach sa postupne zhoršuje z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov a vyššieho veku. Pre udržanie prevádzkyschopnosti mostov zabezpečujeme údržbu a opravu len v rámci finančných možností. ŽSR má snahu udržať potrebnú technickú úroveň a to je možné zabezpečiť len pravidelnými rekonštrukciami, opravami a údržbou mostov.

 Kvôli nedostatku financií a vyššieho veku konštrukcií a tratí, vlaková doprava zažíva ťažkosti?

Hlavný dôvod nevyhovujúceho stavu tratí a mostov je nedostatočný objem údržby, cyklických opráv a rekonštrukcií železničnej infraštruktúry v rámci jednoduchej reprodukcie z dôvodu dlhodobého nedostatku finančných prostriedkov vyčlenených pre ŽSR. Dôsledkom toho je nevyhovujúci celkový technický stav železničného zvršku, spodku a mostov. Finančný objem tzv. odloženej údržby je cca 350 mil. €. 

Nevyhovujúci stav tratí a mostov má priamy vplyv aj na plynulosť (plnenie grafikonu vlakovej dopravy – GVD) a bezpečnosť železničnej dopravy. Spravidla prvým možným krokom po zistení nevyhovujúceho stavu trate je zavedenie prechodného obmedzenia traťovej rýchlosti (POTR).

V rámci hlavnej činnosti sú priebežne odstraňované POTR, ktoré boli zavedené z dôvodu zistených vád menšieho rozsahu. Prioritou je odstraňovanie POTR na hlavných koľajach s najväčším rýchlostným skokom so zreteľom na bezpečnosť dopravy. Žiaľ celkový stav železničnej infraštruktúry železničných tratí a stavieb je taký, že napriek priebežnému odstraňovaniu POTR vznikajú neustále nové vady, ktoré  vyžadujú zavedenie nových POTR a preto počet a dĺžka POTR v rámci celej siete ŽSR má vzostupnú tendenciu. K dnešnému dňu evidujeme celkovo 199 POTR v dĺžke 92,533 km.

Ak aj odstránite obmedzenie rýchlosti, za krátko sa objaví ďalšie. Na čo sa financie našli, je začiatočná fáza modernizácie železničnej stanice Žilina. Ktoré priestory prejdú rekonštrukciou?

V rámci modernizácie „uzla Žilina“ sa vybuduje nové pracovisko určené pre riadenia dopravy s novou technológiou pre riadenie vlakov. Z budovy pre riadenie dopravy bude umožnený prístup cestujúcich mimoúrovňovým podchodom na 3 ostrovné nástupištia. Podchod bude vybavený zariadeniami i pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu. Pôvodný podchod od Hviezdoslavovej ulice bude predĺžený až za ulicu Uhoľná čim vznikne mimoúrovňové prepojenie týchto ulíc. V koľajisku budú umiestnené nové vonkajšie prvky – svetelné návestidlá hlavné predzvesti, zriaďovacie, elektromotorické prestavníky, výkoľajky, snímače osí, snímače polôh jazykov výmen, pomocné stavadlá.

Pod modernizáciu  nespadá samotná budova stanice?

Ako už bolo mnohokrát medializované, priestory železničnej stanice Žilina nie sú súčasťou modernizačného projektu „Uzol Žilina“, pretože železničné stanice nie je možné začleňovať do projektov modernizácie financovaných z eurofondov. ŽSR úzko spolupracujú s vedením Mesta Žilina a v prípade možnosti sa budú uchádzať o financie z Plánu obnovy na rekonštrukciu stanice.

 

FIABÁNE UPOZORŇUJE NA VIACERÉ ZMENY

„Momentálne je jedna polovica podchodu opravená a vyčistená. Sú odstránené 2 predajné stánky. Vyriešilo sa odvodnenie dažďovej vody. Pomocou žľabov sa odvedie voda k čerpadlám, ktoré ju následne posunú do kanalizácie. Prihliadlo sa aj na vizuálnu stránku – čistotu, osvetlenie, grafickú úpravu voľných plôch. Čo nebude vyriešené opravou podchodu je eskalátor. Dnes neuvažujeme o jeho obnove. Z hľadiska budúcnosti nie je na to dôvod. Pri rekonštrukcii železného uzla podchod, ktorý spadá pod správu ŽSR bude predĺžený až na ulicu Uhoľnú. Ich súčasťou budú eskalátory, resp. výťahy. Jeden bude vybudovaný aj ako sú momentálne schody zo stanice do podchodu. Druhá vec, ktorá nebude vyriešená a zároveň tvorí najväčší problém je spôsobený technickými vadami mostnej konštrukcie, pod ktorým je umiestnený podchod. Budú sa riešiť v 2. etape. Bránia nám v tom majetkovo-právne vzťahy s umiestnenými prevádzkami,“ vyjadril sa k danej téme Peter Fiabáne, žilinský primátor a pokračoval aj jednou zaujímavou novinkou. „Vytvoril sa pracovný tím – na jednej strane mesto Žilina na čele s viceprimátorom, na druhej strane Železnice SR. Naposledy ohlásil, že sa ide o vypracovania štúdie rekonštrukcie železničnej stanice. Celá obnova smeruje k záveru, že na ňu musia byť peniaze. Po štúdií bude zhotovená projektová dokumentácia.  Na ňu sa pokúsime zaobstarať dostatočné financie.“

 

 

SVEDKOVIA KAŽDODENNEJ RUTINY NA STANICI

Monika Milová (33), majiteľka kaviarne v podchode

Je to smutné, lebo je tu veľký potenciál, ľudia dennodenne dochádzajú. Hore ani nechodím pre istotu, tam ľudia nedokážu ani kultúrne sedieť. Tu dole je to relatívne dobre, tu sa bezdomovci nezdržiavajú. Nejde len o služby, základom je to, aby to tu bolo stále čisté, upravené. Ľudia sa musia cítiť dobre, keď cestujú. Tie horné priestory by neboli až v takom stave, keby to neničili ľudia bez domova. Upratovacia služba robí všetko, čo je v ich silách. Ja by som uvítala jediné. To, že chodím s kočíkom a ja nemám kadiaľ bezbariérovo prejsť. Verím, že to sa rekonštrukciou zmení.

 

Milan Gál (73), predavač v priestoroch stanice

Na stanici vykonávam činnosť pultového predaju 20 rokov. Momentálna situácia na stanici je pokojná. Momentálne je tu pomenej bezdomovcov, pretože je vonku teplo. V bežný deň ich je tu strašne veľa. Oni aj majú kam ísť, ale tu je im dobre. Policajti vyhadzujú len takých, ktorí sú v podnapitom stave. Keďže som tu už dosť dlho, poznám ich aj po mene. Zlé skúsenosti našťastie s nimi nemám. Občas však poslúžim ako informácie. Ľudia sa ma pýtajú na autobusy, trolejbusy, ako sa kam dostanú a čo by mali v meste vidieť.

Foto: archív

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod