Je to základný strategický dokument, ktorý má pomôcť riešiť dopravnú situáciu v meste v krátkodobom aj dlhodobom horizonte. Generel obsahuje aj také riešenia, ako vybudovanie štvrtého okruhu či parkovanie v meste.
Na územnom dopravnom genereli, ktorý mesto stál 113-tisíc eur, pracovala Žilinská univerzita niekoľko rokov. Strategický dokument bude podkladom pre tvorbu nového územného plánu. „Takýto strategický dokument Žilina nemala. Potrebujeme ho z dôvodu čerpania fondov z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a Integrovaného regionálneho operačného programu. Chceme vymeniť všetky vozidlá Mestskej hromadnej dopravy, hlavne trolejbusy, vybudovať depo, vymeniť trakčné vedenie, križovatky na trakčných vedeniach, zrealizovať preferenciu MHD, tak isto to má súvis s budovaním cyklotrás. Takže toto je podporný dokument, ktorý keď bude dobre spracovaný, je to predpoklad na čerpanie európskych peňazí,“ vysvetľuje Igor Líška, prednosta Mestského úradu Žilina.
Žilina potrebuje štvrtý okruh
Jedným zo zadaní pre generel bolo hľadať riešenie pre vyťaženú mestskú infraštruktúru. Z prieskumu Žilinskej univerzity vyplynulo, že po dobudovaní diaľníc D1 a D3, by sa doprava v meste mala odľahčiť o 30 percent. V súčasnosti napríklad prejde cez Košickú križovatku denne cca 33-tisíc vozidiel, z toho 17 percent predstavuje nákladná doprava.
„Model predpokladá, že všetka tranzitujúca doprava, ktorá chodí cez mesto Žilina, bude odvedená na diaľnicu D1 a D3. Vznikne ale problém na Rajeckej ceste z toho dôvodu, že napojenie na D1 bude len v Lietavskej Lúčke a práve to množstvo vozidiel, ktoré prichádza od Bratislavy, bude smerovať do tejto časti Žiliny, a diaľničný privádzač bude tým pádom silne zaťažený. Riešenie je také, že v prvom rade je potrebné budovať štvrtú okružnú komunikáciu, ktorá v podstate prepojí diaľničný privádzač v Lietavskej Lúčke s cestou I/18 na Šibeniciach a tým pádom dokáže veľkú časť dopravy odkloniť z mesta. Ideálne by bolo, keby sa to podarilo vybudovať v čase ukončenia výstavby diaľnice D1,“ povedal riešiteľ dopravného generelu Ján Čelko zo Žilinskej univerzity.
Parkoviská nad a pod zemou
Generel ponúka riešenia aj pre statickú dopravu. „Treba povedať, že statická doprava v Žiline, čo sa týka sídlisk, je veľmi kritická. Parkovacie miesta ani zďaleka nepokrývajú potreby, či už normové alebo reálne. Je maximálna snaha dostať statickú dopravu do iných úrovní, to znamená do parkovacích domov, či už podzemných alebo nadzemných. Jednoznačne možno povedať, že na povrchu nie je dostatok miesta, aby sa utvoril dostatočný počet parkovacích miest. Zároveň však treba poznamenať, že nie je účelom, aby všetky povrchové možnosti boli využité len na odstavné plochy, pretože by sme prišli v meste o všetku zeleň,“ podotkol Ján Čelko.
Zjednosmernená Okružná?
Strategický dokument rieši dve výhľadové obdobia a to rok 2025 a rok 2045. Ďalším návrhom, ktorý by sa do tohto času mal zrealizovať, je aj zjednosmernenie druhej okružnej komunikácie (Veľká okružná, Ulica 1. mája, Hviezdoslavova ulica, Kálov a Legionárska ulica). „Tá je z hľadiska dopravy vyťažená a vzniká tu najväčší problém s MHD. Je teda nutné uvažovať nad tým, ako riešiť tento okruh. Riešila sa možnosť zjednosmernenia v protismere hodinových ručičiek. Jednosmerný okruh by nám umožňoval vytvoriť aj samostatné jazdné pruhy pre vozidlá MHD,“ dodal Ján Čelko.
Michala Stehlíková
Snímka archív