Je to už druhý Dostojevský, ktorého predstavili dosky mestského divadla, hoci prvoplánovo to zámer režiséra Eda Kudláča nebol. „Dramatizáciu pripravil Dano Mailing pre Štátne divadlo Košice ešte v minulej sezóne. V Žiline sa mal pôvodne objaviť titul Doktor Živago, ale nepodarilo sa nám zohnať práva. Aby to bolo vyvážené a ponúkli sme žilinskému divákovi popri súčasných hrách i klasický titul, siahli sme opäť po Dostojevskom,“ vysvetľuje režisér. Podobne ako Idiot, opäť ide o silný príbeh. Mailing vybral z pôvodnej knižnej predlohy dve základné línie – hlavnej postavy Raskoľnikova a líniu Kateriny Ivanovny a jej manžela Marmeladova.
Podľa Eda Kudláča však nejde o prenesenie košickej inscenácie do Žiliny, ale o svojbytnú inscenáciu - sčasti s úplne iným výkladom, hereckým obsadením i hudbou. „Zločin a trest a celý jeho príbeh sa veľmi hlboko spája s postavou Raskoľnikova a s tým, aká je analýza jeho pohnútok. Michal Režný predstavuje úplný protipól toho, čo bolo v Košiciach. Mne sa táto výzva zdala byť celkom užitočná,“ opisuje. Výklad Raskoľnikova v podaní Režného je vraj úplne iný ako pri Marekovi Geišbergovi, ktorý vraha stvárňoval v metropole východu. „Zatiaľ čo Marek bol do seba zahľadený macho, ochotný prejsť akékoľvek prekážky kvôli presvedčeniu o svojej idei, Michal je vtiahnutý do seba, preľaknutý človek, ktorý chce niečo vyskúšať, ale pochopí, že nemá silu, ani charizmu, aby svoj čin uniesol,“ pokračuje Edo Kudláč.
Príbeh Zločinu a trestu je podľa režiséra mimoriadne aktuálny i dnes. „Akt usmrtenia je kvôli vyššej sledovanosti médií silno masírovaný. Náš pohľad ponúka úplný opak. Samotnú vraždu v príbehu
ani nemáme, skôr nás zaujíma, čo sa stane s človekom tesne po nej, až po chvíľu, kedy je sám pred sebou schopný pripustiť, že je vrah,“ dodáva. <
Veronika Cvinčeková
Snímka Edo Kudláč