Mesto Žilina je od februára súčasťou známeho portálu na sťažnosti Odkaz pre starostu. Prostredníctvom tejto služby môžu obyvatelia miest a obcí upozorniť svoju samosprávu na nedostatky, ktoré im znepríjemňujú alebo komplikujú život. Od 5. februára môžu nahlasovať podnety cez Odkaz pre starostu aj obyvatelia Žiliny. Do dnešného dňa je ich už takmer tristo.
„Podnety sa najviac týkajú dopravy. Väčšinou ľudí trápia chodníky – chýbajúce úseky, žiadajú opravy, ďalej výtlky na cestách, nahlasujú poškodené dopravné značenia či poškodené spomaľovače. Podnety sa týkajú aj autovrakov,“ poznamenala hovorkyňa mesta Barbora Zigová.
Takýchto podnetov evidujú od spustenia služby osem. Nepojazdné autá blokujú parkovacie miesta najmä na sídliskách. „Túto problematiku riešime tak, že vyzveme majiteľov vozidiel, ktoré majú neplatnú STK na ich odstránenie. Ak do 30 dní od doručenia výzvy vozidlo neodstránia alebo neprejdú STK, vozidlo odtiahneme. Po odtiahnutí musí mesto skladovať vozidlo 12 mesiacov, počas ktorých si môže majiteľ, po uhradení poplatku za odtiahnutie, vozidlo prevziať. Po tomto termíne necháme neprevzaté vozidlo ekologicky zlikvidovať,“ vysvetľuje postup pri odstraňovaní autovrakov hovorkyňa mesta.
Ročne mesto takto odtiahne okolo 30 až 40 vozidiel, pričom asi polovicu z nich za rok zošrotuje. Kapacita vrakoviska je však obmedzená. Maximálne pojme 75 vozidiel. „Keď sa kapacita naplní a na vrakovisku nie sú k dispozícii vozidlá vhodné na likvidáciu, proces odťahovania sa preruší, kým sa neuvoľní miesto,“ dodáva hovorkyňa.
Ďalšie podnety, ktoré prichádzajú, sa týkajú najmä verejného neporiadku a zničeného mobiliáru. Mesto sa snaží reagovať promptne. „Komunikácia medzi mestom a portálom prebieha prostredníctvom zamestnanca mesta, ktorý má túto agendu na starosti – je adminom a môže sa na portál prihlásiť a odpovedať na podnety. Príde nám teda podnet, zodpovedný zamestnanec z úradu tento podnet pošle na príslušný odbor, dostane odpoveď a tú pošle cez portál. Status podnetu však môže meniť len administrátor celého portálu, až po overení si, či sa skutočne podnet vyriešil,“ hovorí Barbora Zigová.
V súčasnosti cez Odkaz pre starostu rieši radnica 217 podnetov z 269 nahlásených. Z toho 38 podnetov už má status vyriešené, ostatné sú označené ako uzavreté alebo neriešené. Vďaka aktívnym obyvateľom mesta sa napríklad podarilo odstrániť vyhodenú chladničku na Dolných Rudinách, doplniť chýbajúci odpadkový kôš na Ulici Alexandra Rudnaya, opraviť poškodenú lavičku na Veľkej okružnej či zlikvidovať niekoľko nelegálnych skládok odpadu. Vedenie Žiliny si službu na podnety chváli, je vraj oveľa úspešnejšia ako aplikácia City Monitor, cez ktorú mohli obyvatelia nahlasovať podnety donedávna. V súvislosti so spustením Odkaz pre starostu zrušilo aj službu „Napíšte nám“.
„Chceme smerovať všetky podnety občanov práve cez Odkaz pre starostu. Je to rýchla a transparentná služba, preto by sme radi Žilinčanov naučili komunikovať v otázkach podnetov práve prostredníctvom tejto služby,“ podotkla hovorkyňa.