Najmodernejší vozový park mestskej hromadnej dopravy, moderné ekologické autobusy, preferencia MHD a od minulého piatka aj bikesharing, tzv. verejné zdieľanie mestských bicyklov. Mesto Žilina podniká kroky, aby obmedzilo počet áut v meste a umožnilo obyvateľom využívať aj iné, alternatívne spôsoby prepravy. „Dnes máme veľký deň, lebo ako štvrté mesto na Slovensku a ako jedno z mnohých miest v Európe spúšťame systém zdieľania bicyklov, tzv. bikesharing. Dnes spúšťame niečo, čo zlepší fungovanie dopravy a umožní ľuďom presúvať sa po našom meste bezpečne, ekologicky a efektívne,“ povedal počas slávnostného spustenia bikesharingu v piatok 29. marca primátor Žiliny Peter Fiabáne.
Žilinčanom je k dispozícii celkovo 120 bicyklov na 20 staniciach. „Vieme, že stanice nie sú ideálne rozmiestnené. Problém je iba v tom, že nie všade sa nám podarilo majetkovo – právne vysporiadať. Čiže niektoré pozemky, kde by bolo aj dobré, aby tam stáli tieto dokovacie stanice, nemáme vo vlastníctve. Táto cesta nás ešte čaká. Zároveň sa trošku obávam aj výsledku bikesharingu, lebo dnes Žilina nemá ideálnu sieť cyklotrás na to, aby ho plnohodnotne využila. Našou povinnosťou je urobiť všetko pre to, aby sme z roka na rok cyklosieť vylepšovali a posúvali dopredu. Aby bikesharing našiel plnohodnotné uplatnenie vo svojej filozofii a podstate,“ dodal primátor.
Bikesharing je určený pre užívateľov od 15 rokov. „Je to komfortný, mestský bicykel na presúvanie sa na krátke vzdialenosti. Bicykel má aj svoj nosič na tovar alebo na hmotné veci, takže myslím, že na presun po meste plnohodnotne a dostatočne poslúži,“ poznamenal Peter Fiabáne, ktorý si počas slávnostného ceremoniálu otestoval bicykel krátkou jazdou po Hlinkovom námestí.
Viac informácií o používaní a možnostiach bikesharingu nájdete na stránke bikekia.sk.
Pre zaujímavosť
Bikesharing okrem Žiliny funguje aj v Bratislave, Nitre a v Trnave. Od mája tohto roka budú mať verejné bicykle aj Košice.
Veľmi populárny je bikesharing v Ázii. Napríklad v čínskom meste Hangzhou je obyvateľom k dispozícii neuveriteľných 87-tisíc bicyklov na 2700 staniciach. Celkovo v Číne využíva túto alternatívu prepravy približne 50 miliónov obyvateľov.
V Londýne začali s bikesharingom experimentovať v roku 2010. Obyvateľom európskej metropoly ponúkli na začiatku približne 5-tisíc bicyklov. Záujem bol však taký enormný, že tento počet museli v krátkej dobe niekoľkonásobne navýšiť.