Za uplynulé roky sa toho v oblasti mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Žiline udialo veľa. Obnova vozidlového parku, kompletná informatizácia systému či nový riadiaci dispečing Dopravného podniku mesta Žilina (DPMŽ). Najväčšiu investíciu však predstavuje modernizácia depa, ktorá zahŕňa kompletnú rekonštrukciu základne na Kvačalovej ulici či výmenu trakčného vedenia pre trolejbusy v celom meste.
Prvá fáza je dokončená
Modernizácia depa začala sa už koncom minulého roka. Výstavba v hodnote 40 miliónov eur bola podporená z prostriedkov EÚ a je rozdelená do dvoch fáz. „Prvá fáza zahŕňala nový prístrešok na trolejbusy, tá je už postavená a k 30. júnu odovzdaná. Je funkčná pre autobusy, elektrifikácia trolejového vedenia je naplánovaná až v tej druhej fáze. Druhá fáza zahŕňa vybudovanie ošetrovne, lakovne a diagnostického centra pre trolejbusy. Hrubá stavba je dnes už postavená. Táto fáza obsahuje aj výmenu všetkých komunikácií za nové s výmenou podložia a rekonštrukciu pôvodných budov. Tá by mala skončiť v decembri 2025 a dnes neevidujeme výrazné zdržania,“ informoval minulý týždeň konateľ DPMŽ Mikuláš Kolesár. Niekdajšie sklady prebudujú na tankovaciu stanicu pre autobusy a chystajú aj pripojenie mobilnej trakčnej meniarne, ktorá bude v zálohe pre prípad, že by došlo v meste k dlhodobej poruche – v takom prípade by ju vedeli preniesť na iné miesto v Žiline a zachrániť dopravu. Autobusová časť MHD, ktorá dnes sídli na Košickej ulici, sa po dokončení depa kompletne presunie pod strechy depa na Kvačalovej. Na jednom mieste tak bude vozidlový park, manažment, aj servis. V rámci rekonštrukcie sa zohľadňujú aj environmentálne aspekty ako zelené strechy, bazén s vlastnou čističkou a umývanie autobusov recyklovanou vodou.
Vymení sa celé trakčné vedenie
Ďalším a ešte väčším projektom, ktorý je v štádiu prípravy a pred stavebným povolením, je plánovaná výmena trakčných vedení. Mesto tým potvrdilo, že najbližšie roky trolejbusy v meste ostávajú, no nebude to jediný spôsob akým chce riešiť MHD. „Ak budeme v stavebnom povolení úspešní, budeme sa uchádzať o finančné prostriedky vo výške 70 miliónov eur, čiže dokopy sa bavíme o viac ako 100 miliónoch eur, ktoré majú ísť do mestskej dopravy. Tieto projekty by mali potvrdiť silné postavenie MHD v dopravnom systéme mesta. Našou ambíciou je vyvažovať automobilovú dopravu aj inými dopravnými prostriedkami a MHD je pre nás kľúčová,“ uviedol primátor mesta Peter Fiabáne. S tým súvisí aj tretí projekt, ktorým je nákup parciálnych trolejbusov a má naplniť ekologickú predstavu o MHD v meste. V rámci integrovaných územných investícií má Žilina z eurofondov vyčlenených 12 miliónov eur na nákup nových dopravných prostriedkov. Mikuláš Kolesár: „Keďže plánujeme rekonštrukciu tratí, je nám jasné, že keď zhodíme trakčné vedenie, nebudeme vedieť obsluhovať plnohodnotne súčasné linky. Máme preto v pláne nákup 12 parciálnych trolejbusov, ktoré vedia časť trate prejsť aj na batériový pohon a to by malo situáciu zmierniť.“ Parciálne trolejbusy však vidia ako dobrú alternatívu aj do budúcna, pretože vedia jazdiť aj mimo elektrického vedenia. V rámci 12 – miliónovej investície sa majú nakúpiť aj elektrobusy a vybudovať infraštruktúra, čiže dobíjacie stanice. Plne elektrizované elektrobusy prejdú na jedno nabitie zhruba 200 - 250 km a potrebujú dobiť energiu. „My potrebujeme zhruba 350 – 400 km na autobus počas dennej služby,“ dodal Kolesár.
Ľudia do trolejbusov
O rozširovaní trakčnej siete sa do budúcna neuvažuje. DPMŽ vidí zmysel práve vo využití spomínaných parciálnych trolejbusov. „My dnes máme dva parciálne trolejbusy, hoci čo sa týka generačného vývoja, ide o jedny z tých prvých. Vieme však s nimi zhruba 30 km jazdiť aj mimo troleje. Už dvakrát išiel ako vianočný trolejbus do prímestských častí a chodí aj na linke č. 67 z Hájika celú trasu až na Vodné dielo. Čiže nemá zmysel rozširovať trakciu, ale správne nadimenzovať parciálne trolejbusy, aby obslúžili aj linky, ktoré sú mimo vedenia,“ spresnil konateľ DPMŽ. Štatisticky je v Žiline medziročný nárast cestujúcich v MHD 2,5 – 3 %. DMPŽ ho chce zvýšiť práve zjednodušením dopravy v meste a umiestnení liniek mestskej hromadnej dopravy aj mimo zón, kde sa štandardne vytvára dopravná špička.Samospráva verí, že projekt výrazne prispeje k popularite MHD. „Pokračujeme v tom, aby sme mali v Žiline udržateľnú, ekologickú, priateľskú a dobre fungujúcu dopravu. S tým súvisí aj cenová politika, zahustenie spojov, aby to pre ľudí bola alternatíva k automobilovej doprave,“ dodal primátor Peter Fiabáne.