V spolupráci so správcom cesty II/534 vedúcej z Popradu do mesta Vysoké Tatry – časť Starý Smokovec a ďalšími partnermi v súčasnosti inštaluje Výskumné centrum Žilinskej univerzity zostavu automatického protinámrazového postrekovacieho systému (APPS). Unikátny systém bude na Slovensku použitý prvýkrát.
ŽILINA. Na vybranom úseku 800 metrov plánujú výskumníci sledovať funkčnosť a spoľahlivosť systému, overovať výsledky technického a technologického riešenia a predovšetkým skúmať bezpečnosť a zjazdnosť vozovky pri nízkych teplotách. „Systém funguje na princípe detekcie zmeny poveternostných podmienok na ceste a následnej aplikácie postreku, ktorý účinne zabráni vytvoreniu poľadovice. Jemné vysokotlakové rozprašovanie prostredníctvom trysiek zabudovaných v strednom deliacom páse vozovky 5 metrov od seba nebude nijakým spôsobom obmedzovať premávku a pre vodičov bude počas jazdy nepozorovateľné,“ informuje Slavka Pitoňáková zo Žilinskej univerzity. Dáta získané pomocou inštalovaného zariadenia, ako aj dáta pochádzajúce z aktívneho meteorologického monitoringu, budú použité pri optimalizácii celého systému automatizovaného postrekovania vrátane systému na predvídanie zmeny poveternostných podmienok na vozovke.
Prvá fáza testovania bude zameraná na overenie schopnosti technológie udržať bezpečnosť ohrozeného úseku až do príjazdu údržbového vozidla, v ďalšom kroku pôjde o dosiahnutie takej funkčnosti systému, keď príchod vozidiel údržby v prípade výskytu poľadovice nebude nutný vôbec.
Partnermi pilotnej testovacej prevádzky je Správa a prevádzka ciest Prešovského samosprávneho kraja, ktorá vytipovala príslušný úsek cestnej siete, mesto Vysoké Tatry a spoločnosť SILICON z Dobšinej, ktorá sa spolupodieľa na prevádzkových nákladoch výskumu formou dodávky ekologického postrekovacieho materiálu SOLMAG L.
-vc-, snímka archív