Slovensko sa počtom vyrobených automobilov k pomeru na jedného obyvateľa radí dokonca k absolútnym svetovým veľmociam. V poslednom období sa však hovorí často o recesii v automobilovom priemysle a o klesajúcom počte predaných nových automobilov v západnej Európe. To do značnej mieri núti automobilky redukovať výrobu nových modelov. Tento neduh sme už, žiaľ, pocítili aj na Slovensku, keď prednedávnom trnavská továreň PSA odstavila na niekoľko dní výrobu v slovenskom závode. Keďže aj náš región je úzko spätý s výrobou automobilov, pozreli sme sa na automobilový priemysel z hľadiska ziskov automobiliek podrobnejšie. Pre mnohých ľudí sa javí
biznis z predaja nových automobilov ako zlatá baňa. No v skutočnosti to už nie je celkom pravda. Môže za to ekonomická kríza, ktorú je stále cítiť. Automobilky sa na jej základe medzi sebou pretekali
vo všemožných zľavách, len aby si udržali predaje na akceptovateľnej úrovni a to častokrát aj na úkor svojich ziskov. Predaj nového auta je veľmi zložitý proces, kde v skratke novo vyrobené auto z továrne putuje k importérovi v konkrétnej krajine a od neho ešte ďalej k lokálnemu dílerovi. Aj dnes je teda bežnou praxou, že zákazník, ktorý kupuje nové auto, si naň automaticky nárokuje zľavu z cenníka a v mnohých prípadoch ju aj dostane. Na tejto zľave tak vo všeobecnosti participujú všetky zainteresované strany. V tomto kontexte sa veľmi zaujímavo javí výskum nemeckej spoločnosti Car Institute, ktorá sa v druhej polovici minulého roku pokúsila vyčísliť či odhadnúť zisk výrobného závodu z jedného vyrobeného automobilu podľa jednotlivých značiek. Asi nebude prekvapením, že v tomto porovnaní najlepšie obstáli luxusné značky. Medzi absolútnu špičku sa radí talianske Ferrari, ktoré podľa Nemcov dosiahlo priemerný zisk z jedného predaného auta neuveriteľných 41-tisíc
€. Veľmi dobre je na tom aj nemecké Porsche s odhadovaným ziskom cca 17-tisíc € za jedno predané auto. Nemecké prémiové značky populárne aj u nás ako Audi či BMW vykazujú podľa odhadov zisk na jednom aute cca 4-tisíc €. Najčastejšou značkou našich ciest je Škoda. Česká značka podľa odhadu na jednom aute zinkasuje približne tisíc €. Paradoxne je na tom lepšie ako materský Volkswagen. U neho sa zisk pohybuje na úrovni 900 € na jednom kuse. K opačnému extrému patrí podľa spomínanej agentúry nemecký Opel. Ten v minulom roku predával autá približne s tisíceurovou stratou na jednom kuse.
Zisky v automobilovom priemysle
Automobilový priemysel patrí celosvetovo a globálne k ťahúňom ekonomík jednotlivých krajín.
11.02.2013 | 14:32