Napriek tomu má tento rok v názve číslovku 1. Prečo? „KIOSK po dosiahnutí dekády prechádza výraznými zmenami – program je otvorenejší iným umeleckým druhom, má viac sekcií, ktoré vedú rôzni dramaturgovia, rozrastá sa do ďalších lokalít. Ale hlavne sa cíti mladší ako kedykoľvek predtým, priam znovuzrodený. Nie je v ničom prvý, je len stále nový,“ vysvetľuje hlavný dramaturg festivalu Martin Krištof.
Témou aktuálneho ročníka je PROCES, nakoľko ten je pri príprave predstavenia často vzrušujúcejší ako samotný výsledok. Cesty sú ešte nevyšliapané, názory na seba narážajú, pokusy môžu byť omylmi, ale aj úspechmi. Predstavenia zavedú návštevníkov nielen do overených priestorov Stanice Žilina-Záriečie či Novej synagógy, ale napríklad aj do dielní Bábkového divadla a čaká vás aj performatívna prechádzka mestom. Pripraviť sa treba na netradičné divácke zážitky - inscenácie prekračujúce limity žánrov aj javiska (HodWorks: Solo), otvorené diela (Jaro Viňarský: The Touch of the Open), site-specific inštalácie a akcie (DiStO: Divadlo statického objektu), interaktívne hry v zmiešanej realite (Mária Júdová, Andrej Boleslavský: Camouflage) či dokonca rodinný happening (Bouzková, Folvarčný, Stanica: Čože? Vidličky a nože!).
Na KIOSK-u je veľa vecí inak – raper bude tancovať, tanečníčka rapovať, vlak sa stane bábkovým divadlom, koncertovať bude 100 metronómov. A k tomu dídžeji a dídžejky hrajúci všetko od neokudura, dancehallu a hip-hopu až po angažované feministky. Inšpiratívnym zážitkom na KIOSK-u sú však aj diskusie. Tie tohtoročné si položia otázky, čo je dnes výskumom v umení, kedy je ešte proces tvorivou činnosťou či akú hodnotu má v umeleckom svete čas na prácu.
„KIOSK je udalosť, ktorú nechcete zmeškať,“ hovorí jedna z dramaturgičiek festivalu Michaela Pašteková. „Rokmi sa tvaruje, vyvíja, skúša, čo všetko si môže dovoliť, siaha, kam sa predtým neodvážil, pulzuje v symbióze s mestom. Je neustále živý, je v procese.“ Pre viac informácií o festivale navštívte stránku: www.kioskfestival.sk.