Pri odstraňovaní zimnej „nádielky“ z okien automobilu sa všetci tešíme na to, ako zapneme vykurovanie vozidla na maximum a horúci vzduch nám roztopí zmrznutý úsmev na tvári. Či je takéto počínanie správne a ako čo najviac urýchliť zohriatie interiéru vozidla, sa dočítate v nasledujúcich riadkoch.
LEN VYDRŽAŤ
Prvotný pocit pri nasadnutí do vozidla po mrazivej noci môže byť ľahko porovnateľný s pobytom v mrazničke. Teplota povrchov sa počas noci vyrovná s vonkajšou teplotou a vaše cvakajúce zuby vám to dajú patrične najavo. Zima však vďaka pokročilým technológiám, ktorými disponuje väčšina vozidiel vyrobených v novom tisícročí, netrvá dlhšie než pätnásť minút. Najrýchlejšími sú v otázke vykurovania autá, ktoré poháňa zážihový agregát. Vďaka jeho koncepcii sa teplo dostaví zväčša už po piatich minútach jazdy, čo je minimálne o polovicu skôr ako pri starších vozidlách so vznetovým agregátom. Veľké množstvo novších dieselových modelov využíva odporové vykurovacie telesá, ktoré zastupujú lenivejšie sa ohrievajúci motor a skracujú nepríjemné čakanie na teplo. Bežnou súčasťou moderných áut je tiež odporové vyhrievanie sedadiel či volantu, ktoré sa postupne prebojovalo z prémiovej triedy do áut bežných spotrebiteľov.
JE VÁM ZIMA? VYZLEČTE SA…
Aj keď to môže znieť ako presný opak logiky, je dôležité vyzliecť si bundu alebo kabát, pokiaľ vaša jazda bude trvať dlhšie než spomínaných pätnásť minút. Po prekonaní prvých mrazivých metrov sa interiér vozidla ohreje a v prípade, že na svojich pleciach stále máte teplú bundu, pocit nepohodlia sa dostaví rovnako rýchlo, ako odišiel pocit chladu. Prílišné teplo nie je príjemné snáď nikomu, a preto budete nútení kvôli vyzliekaniu napokon zastaviť alebo v horšom prípade ohrozovať seba a všetkých naokolo vyzliekaním sa počas šoférovania. Hrubé zimné oblečenie môže taktiež výrazne obmedzovať pohyb vodiča a jeho schopnosť reagovať na zradné podmienky zimnej premávky.
S INTENZITOU OPATRNE
Rovnako ako všetko okolo nás, tak aj vykurovací systém vášho vozidla podlieha nemenným zákonom fyziky. Ohriatie interiéru auta trvá istý čas a neskráti ho ani nastavenie najvyššej teploty vykurovania. Teplo jednoducho skôr nebude a jediné, čo vám takéto počínanie môže priniesť, je teplotný šok a prechladnutie. podobne, ako keď v lete nastavíte klimatizáciu na veľmi nízku teplotu. Nakoniec vám opäť začne byť príliš teplo a vaša pozornosť sa upriami na nastavovanie vykurovania namiesto sledovania situácie v rannej špičke.
KLIMATIZÁCIA V ZIME NEMUSÍ ODDYCHOVAŤ
Veľká časť motoristov v zime klimatizáciu proste odstaví, a to aj napriek tomu, že okrem chladenia má ďalšiu užitočnú funkciu. Zázračné tlačidlo s vločkou totiž neupravuje len teplotu, ale taktiež vlhkosť vzduchu, ktorá predstavuje veľký problém v chladnom a sychravom počasí. Zarosené okná a vlhkosť z mokrého oblečenia a topánok vysuší najrýchlejšie práve klimatizácia, ktorá vzduch upravuje, aj keď práve nechladí. Pridanou hodnotou je taktiež udržanie čistoty klimatizačného systému, ktorý môžu počas zimnej nečinnosti napadnúť baktérie a pleseň. Nezabudnite preto využiť túto funkciu počas najbližšieho nasadnutia do vašej „pojazdnej mrazničky.“