Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spolu s rezortom dopravy nedávno potvrdili, že všetci subdodávatelia zhotoviteľa úseku, ktorým bolo slovensko-talianske konzorcium Dúha – Salini Impregilo, budú vyplatení. Podľa ich slov to vyplýva z dohody o ukončení kontraktu.
„Dohoda o ukončení obsahuje aj klauzulu, podľa ktorej všetky oprávnené pohľadávky svojich podzhotoviteľov vyplatí zhotoviteľ. V prípade, ak tak neurobí, NDS zabezpečila, aby zhotoviteľ vystavil novú bankovú záruku, z ktorej bude možné za splnenie určitých podmienok týchto podzhotoviteľov vyplatiť. Záruku zložil v stredu 27. marca, čím dohoda o ukončení kontraktu nadobudla nasledujúci deň účinnosť,“ informovala o ďalšom vývoji NDS. Výška bankovej záruky sa pohybuje v sume približne 40 miliónov eur, výška neuhradených pohľadávok v hodnote 36 – 37 miliónov eur.
Váhostav 2?
Pripomeňme, že predtým, ako odchádzajúci zhotoviteľ opustí stavenisko kompletne, sa musí na stavbe uskutočniť inventarizácia. Tá by sa mala podľa informácií NDS vykonať do dvoch mesiacov. „Vyhlásenie novej súťaže predpokladáme v horizonte niekoľkých mesiacov, keďže údaje z inventarizácie stavby budú tvoriť súčasť súťažných podkladov,“ doplnila pred časom NDS.
Národná diaľničná spoločnosť uplynulý týždeň zverejnila predpokladaný harmonogram, v akých časových intervaloch by mala výstavba pokračovať. Vypísanie súťaže na nového zhotoviteľa sa podľa harmonogramu predpokladá na druhý polrok tohto roka, vyplatenie podzhotoviteľov sa odhaduje na druhý až tretí štvrťrok roku 2019 a podpis zmluvy s novým zhotoviteľom a spustenie prác na budúci rok. Dátum sprevádzkovania diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala sa podľa NDS aj naďalej predpokladá na rok 2023.
Na vyjadrenia ministerstva dopravy a NDS zareagovala uplynulý pondelok žilinská županka Erika Jurinová spolu s poslancom Jánom Maroszom (OĽaNO-NOVA) prostredníctvom tlačového brífingu. Na stretnutí s novinármi sa zúčastnil aj jeden zo subdodávateľov, ktorý na úseku D1 od začiatku vykonával práce.
„Urobme si prehľad. Úsek Hričovské Podhradie sa umelo naťahuje, mohol byť totiž už dokončený. Na tomto úseku je dôležitá križovatka v Lietavskej Lúčke a v súvislosti s ňou smeruje výzva pánovi ministrovi. Naše informácie totiž hovoria o tom, že jej výstavba bude prihraná nejakému konzorciu priamym zadaním. My vyzývame, aby bola riadne súťažená,“ uviedol poslanec Ján Marosz, ktorý ďalej nadviazal na pokračujúci úsek s tunelom Višňové. „Od dnešného dňa platí takzvaná dohoda NDS s konzorciom, ktorá hovorí o tom, že mnohé položky v zmluve, ktoré už raz štát zaplatil, budú zaplatené znova. Zjednodušene povedané, pán minister Érsek si vykúpil zhotoviteľa, aby v pokoji odišiel a aby mohol dať toto dielo do zodpovednosti iným zhotoviteľom,“ doplnil Marosz.
„Upozornime ale na dôležitý fakt, ktorý je zamlčiavaný. Pán minister aj NDS komunikujú, že z bankovej záruky, ktorá bola dnes podpísaná a odsúhlasená, budú vyplatení poškodení dodávatelia. Aj dnes tu medzi nami stoja dodávatelia, ktorí od začiatku vykonávali práce na tuneli Višňové. Potom sa súdili o takmer 200-tisíc eur a do dnešného dňa neboli tieto platby zrealizované a nemajú ich ani vyfakturované. Keď sme sa pýtali, či sú v zoznamoch poškodených subdodávateľov, zistili sme, že nie sú,“ povedal poslanec. Ten následne verejne vyzval aj ďalších dodávateľov, ktorí pracovali na tuneli a stretli sa s rovnakým scenárom, aby sa na nich obrátili. „Nechceme, aby to bola kauza Váhostav 2,“ dodal.
V zoznamoch nie sú
Zoznamy s poškodenými dodávateľmi však podľa Jána Marosza nie sú kompletné. Na brífingu to potvrdili aj zástupcovia jednej zo spoločností, ktorá so združením spolupracovala na prípravných prácach. „Keď sa spätne vraciam, mám veľmi zlý pocit, že celé toto špekulovanie bolo nastavené už na začiatku a tá cena bola evidentne podhodnotená. Je záhadné, že nie sme v zozname poškodených a máme obavy, že takých ako my je viac,“ uviedol zástupca poškodenej spoločnosti, podľa ktorého sa výška sumy, ktorú jej konzorcium dlží, vyšplhala na približne 192-tisíc eur.
V súvislosti s problematickým diaľničným úsekom sa v polovici minulého týždňa objavili aj ďalšie informácie, o ktorých informoval denník Hospodárske noviny. Podľa neho sa bude o zákazku dostavby sporného úseku Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala pravdepodobne uchádzať aj spoločnosť Váhostav, ktorá má za sebou kauzu pri výstavbe úseku Dubná Skala – Turany. Spoločnosť totiž v minulosti nedokázala vyplácať drobných dodávateľov a zachraňovať ju musel štát. „O nové zákazky sa spoločnosť zaujíma aj preto, aby naďalej dokázala riadne a včas splniť si všetky svoje záväzky zo schváleného reštrukturalizačného plánu,“ povedal pre HN mediálny zástupca spoločnosti Tomáš Halán.