Slovesnká pošta nedávno oznámila obyvateľom mestských častí Brodno a Vranie, že od 1. decembra dôjde k zrušeniu ich spádovej pobočky. K ukončeniu prevádzky sa pristupuje podľa mesta z dôvodu optimalizácie poštovej siete. To sa však nepáči niektorým obyvateľom Brodna, ktorým sa týmto skomplikuje situácia. Aj preto sa viacerí zapojili do petície a dokonca odovzdali otvorený list primátorovi Žiliny Petrovi Fiabáne ako aj mestským poslancom. Za iniciatívou je obyvateľ Brodna Miloš Horvát. „Služby štátu a služby mesta sa nie vždy počítajú na to či sú ziskové alebo nie. Napríklad vlaky zadarmo, dotácia do mestskej hromadnej dopravy či dotácia do SAD-iek sú toho príkladom. Preto ani jednostranný ekonomický pohľad na poštu Brodno by mal byť takýmto pohľadom,“ píše v liste občiansky aktivista.
KOMPLIKOVANÉ CESTOVANIE
Zrušenie pošty znamená, že ľudia, ktorí ju pravidelne využívali, sa musia presunúť na najbližšiu pobočku, ktorá je vzdialená viac ako tri kilometre. To je komplikované najmä pre starších ľudí, alebo tých, ktorí nemajú auto. „Obraciam sa na vás s prosbou, aby ste podporili spoluobčanov Žiliny v mestských častiach Brodno a Vranie za zachovanie pošty u nás. Dnes potrebujeme vašu pomoc my. Prečo by mali byť rozdielne služby pre rôzne mestské časti v Žiline? Brodnania a Vranci platia rovnaké dane ako každá iná mestská časť. Dokonca po centre mesta máme najvyššie dane,“ vysvetľuje dôvody Miloš Horvát, podľa ktorého na mestskom úrade sedia ľudia, ktorí, údajne, súhlasili so zámerom Slovenskej pošty.
„My, občania Brodna a Vrania, sme sa zomkli a za necelé tri dni sme zozbierali 700 podpisov. Vraj nás byť dokopy 2-tisíc. Najviac podpisov sa vyzbieralo v obchode oproti pošte, na čom vidieť, kam chodia peši. Sám som si prešiel cestu na poštu Budatín. Kadiaľ by chodili dôchodcovia v zime, kde to nie je neosvetlené. Začnime byť k sebe pozitívni, doprajme si,“ apeluje na ľudí.
Radnica hovorí o ekonomických dôvodoch. „K zrušeniu pošty v Brodne dochádza v súvislosti s transformačným procesom, ktorý Slovenská pošta realizuje na celom území SR. Mesto bolo o zrušení pošty oboznámené, no do procesu nemohlo nijako kompetenčne zasiahnuť. Našou podmienkou ale bolo, že keď sa už zmena musí udiať, nech je citlivá voči obyvateľom a nech ostanú všetky služby pošty pre obyvateľov zachované,“ vyjadril sa situácii Vladimír Miškovčík, hovorca mesta.
NÍZKY ZÁUJEM
Slovenská pošta tvrdí, že k zrušenie prevádzky pošty predchádza dôkladná analýza jej využívania klientmi ako aj stanovenie riešenia dostupnosti poštových služieb pre obyvateľov. „Jedným z hlavných posudzovaných aspektov je teda záruka geografickej dostupnosti pôšt a zohľadnenie počtu obyvateľov obce/mesta. V rámci Žiliny patrí Pošta Žilina 14 dlhodobo medzi pobočky s najnižším záujmom obyvateľov o poštové služby. Po dôkladnej analýze, pri ktorej boli do úvahy vzaté aj ekonomické a legislatívne aspekty, bola prevádzka pošty vyhodnotená ako neefektívna z viacerých hľadísk a bol schválený návrh na jej zrušenie,“ hovorí o dôvodoch zrušenia Jana Lukáčová, vedúca odboru komunikácie a marketingu Slovenská pošta, a.s. Pre ilustráciu nám ponúkli čísla. V roku 2020 bol na tejto pošte priemerne podaný 1 balík denne, 17 listových zásielok denne, 8 doporučených zásielok denne.
„Zmeny v sieti pobočiek pošty sú vždy vopred dôkladne odprezentované zástupcom samospráv, na ktorých im predstavitelia pošty vysvetlia všetky ďalšie kroky vrátane budúceho zabezpečenia poštových služieb, aby čo najlepšie zodpovedali potrebám občanov v tej-ktorej obci, na základe doterajších reálnych skúseností s poskytovaním poštových služieb v obci bez prevádzky pošty (cca polovica obcí na Slovensku). Zároveň treba zdôrazniť, že skončenie prevádzky kamennej pošty neznamená, že Slovenská pošta z danej obce odchádza. Mení len formu a spôsob poskytovania poštových služieb,“ doplnila Lukáčová.
Pri rušení sa posudzuje ekonomická efektívnosť prevádzky. Podľa našich informácii mala pošta zvýhodnené nájomné. „Pri zabezpečení stanovených podmienok Poštovej licencie a Požiadaviek na kvalitu univerzálnej služby, kde nájomné nepokrýva ostatné náklady spojené s prevádzkovaním pošty a zabezpečením ľudského potenciálu, preto ani ústretová výška nájomného od Pozemkového spoločenstva UKR Brodno nemohla ovplyvniť zámer pošty,“ doplnila. V súčasnosti má mestská časť Brodno 1 299, Vranie 764 a Budatín 1 860.