Navyše od začiatku roka sa tu stalo 40 dopravných nehôd s deviatimi ťažko ranenými a jeden človek dokonca zahynul. Župa preto hľadala, a zdá sa, že našla aj náhradné riešenie na uľahčenie situácie. Tým je posilnenie vlakových spojov.
Županka dala dokopy tím odborníkov, ktorí v priebehu pár mesiacov vygenerovali niekoľko možných riešení katastrofálnej dopravnej situácie na ceste 1/11. „Denne tadiaľto prejde vyše 27-tisíc áut, z toho 5-tisíc kamiónov. Pravidelne sa tu stávajú dopravné nehody a, bohužiaľ, aj s tragickým koncom. Dostavba diaľnice D3 sa posúva až na rok 2025. Je nám preto jasné, že dovtedy musíme niečo urobiť, aby naše rodiny a priatelia netrpeli strachom o životy,“ uviedla Erika Jurinová.
Riešením je podľa nej okamžité zlepšenie verejnej dopravy. Najlepšie posilnenie tej vlakovej. Tisícky ľudí totiž dennodenne cestujú z práce a do práce autom, a pritom popri ceste vedie železničná trať. „Vlaky by boli schopné odviezť veľkú časť ľudí, ktorí dnes stoja v kolónach a zápchach. Máme plán, ako zlepšiť vlakové a autobusové spoje tak, aby na seba nadväzovali, a najmä aby jazdili vtedy, kedy je to potrebné. Naším cieľom je, aby boli vlaky najlepším dopravným prostriedkom pre ľudí, ktorí sa potrebujú dostať do práce alebo z práce domov,“ dodala županka.
Pre župu na projekte pracoval aj expert na železničnú dopravu Jiří Kubáček. Ten skonštatoval, že v súčasnosti sa počas pracovného dňa presúva medzi Žilinou a Čadcou prostriedkami verejnej osobnej dopravy asi 3500 ľudí. V rannej špičke z Čadce do Žiliny takto cestuje až 2200 ľudí. Do firmy Schaeffler takto dochádza denne 450 ľudí, ktorí, keďže nemajú vyhovujúce spojenie vlakom, cestujú autami a zahusťujú dopravu na ceste.
Riešením je, aj podľa experta, pridanie ďalších vlakov do rannej aj popoludňajšej dopravnej špičky tak, aby jazdili každých 30 minút namiesto súčasného hodinového intervalu. „Podľa našich výpočtov je to 6 párov vlakov, do ktorých by pohodlne mohlo nastúpiť asi 2000 ľudí. To sú ďalšie stovky áut, ktoré by na ceste ubudli a pomohli by odľahčiť komunikáciu. Vidíme, že takéto riešenia prinášajú úspech v Bratislave, Košiciach i v Prešove a domnievame sa, že dopravná situácia v Žilinskom kraji je dostatočne zrelá, aby sa takéto riešenie prijalo aj tu,“ upresnil Jiří Kubáček.
S tým by však muselo súhlasiť ministerstvo dopravy, ktoré môže vlaky na trať pridať. „Ministerstvo dopravy sme oslovili zhruba pred vyše mesiacom listom, kde sme mu toto riešenie odprezentovali. Prišla nám taká nijaká odpoveď. Verím, že v priebehu septembra bude vyvolané stretnutie, na ktorom požiadame, aby objednali viac vlakov v tých časoch, kedy to ľudia potrebujú. Ak boli ochotní pridať vlaky v Bratislave, Košiciach a Prešove, verím, že s tým nebudú mať problém ani v našom regióne,“ dodala županka.
Ministerstvo dopravy pre Žilinský večerník potvrdilo kontakt so Žilinskou župou na túto tému. Avšak posilnenie vlakov pripadá do úvahy až v priebehu budúceho roku. „Môžeme potvrdiť, že Žilinský samosprávny kraj koncom júla oslovil MDV SR so žiadosťou o rokovanie k možnostiam úprav prevádzkového režimu na tratiach Žilina – Rajec, Žilina – Čadca a Čadca – Makov, a to aj v súvislosti so zamýšľaným zavedením integrovaného dopravného systému Žilinského kraja. Ministerstvo dopravy je naklonené myšlienke posilňovania železničnej dopravy všade tam, kde je záujem cestujúcich viditeľný a zároveň je to aj technicky možné. Vzhľadom na fakt, že žiadosť Žilinského samosprávneho kraja prišla v čase, kedy už bola konštrukcia nového grafikonu pre obdobie 2018/2019 uzatvorená, od decembra 2018 budú na tejto trati realizované zatiaľ menšie úpravy (v porovnaní so súčasným stavom). Možné významné posilnenie dopravy na predmetnom úseku v priebehu roka 2019 bude predmetom ďalších stretnutí so zástupcami samosprávneho kraja, resp. spoločnosti Integrovaná doprava Žilinského kraja,“ napísala nám hovorkyňa Karolína Ducká.